• Jaką rolę odgrywają emocje w naszym życiu?
  • Dlaczego zrozumienie emocji jest tak ważne w zarządzaniu?
  • Jakie są metody kontrolowania emocji i dlaczego każdy menedżer powinien je znać?
Emocje pod kontrolą. Jak sprawić, żeby nie przeszkadzały w zarządzaniu?

Zarządzanie to ciągła interakcja z innymi osobami. Naturalne jest więc, że dochodzić będzie do wymiany zdań, poglądów i punktów widzenia na daną sprawę. Jak powiedziała Karl Gustaw Jung: „Spotkanie dwóch osobowości przypomina kontakt dwóch substancji chemicznych: jeżeli nastąpi jakakolwiek reakcja, obie ulegają zmianie”.

Każdy ma unikalną osobowość i w indywidualny sposób interpretuje sytuacje, które go spotykają, dlatego nieuniknione jest, że tym doświadczeniom będą towarzyszyły bardzo silne emocje. Co jakiś czas każdy zadaje sobie pytanie o to, jak sobie radzić z emocjami, będąc menedżerem. Jest wiele poradników i książek na temat kontroli emocji, a mimo to wciąż mamy problemy z ich odczytywaniem, rozumieniem i prawidłową komunikacją. Jak okiełznać coś, co jest nieuchwytne, niezrozumiałe, subiektywne i często nieświadome?

Emocje odgrywają swoją rolę

Należy zacząć od uświadomienia sobie, jaką rolę odgrywają emocje w naszym życiu. Towarzyszą nam na co dzień. Nie ma na świecie człowieka, który by nie odczuwał emocji. Wszystko, co robimy, wzbudza w nas pewien stan, przez co wpadamy w: radość, smutek, strach, ciekawość, rozżalenie, wściekłość, zazdrość, złość, euforię, spokój itp. Każda emocja jest nam potrzebna.

Punktem wyjścia do radzenia sobie z emocjami jest zrozumienie, po co one w ogóle są. Warto jednak podkreślić i przy okazji obalić pewien mit: nie ma emocji pozytywnych i negatywnych. Niektórzy tak je kategoryzują, jednak wszystkie emocje z zasady są neutralne i tak samo ważne, ponieważ są elementem komunikacji. Nie możemy za pomocą racjonalnego myślenia decydować, czy będziemy czuć danę emocję, czy nie. Oznacza to, że nie możemy, np. w nowej dla nas sytuacji, sprawić za pomocą świadomego myślenia, że pojawi się konkretna emocja. Emocji nie da się wybierać, ponieważ nie możemy w życiu działać tylko na podstawie logicznego myślenia, ignorując stany emocjonalne.

Trafnie pisze o tym Agnieszka Stein (psycholog z ponad 20-letnim doświadczeniem): „Ludzki umysł przypomina człowieka, który jedzie na słoniu. Słoń to emocje, a kierujący nim człowiek to rozum. Można słoniem kierować albo dogadać się z nim, ale raczej nie da się z nim wygrać siłą ani zignorować tego, co słoń zamierza. A na piechotę zbyt daleko się nie zajdzie”.

Podstawową rolą emocji jest rozładowanie napięcia, które tworzy się wewnątrz naszego umysłu. Wyrażanie głośno emocji zmniejsza odczuwane strach, złość czy frustrację, a także daje wyraz szczęściu, co jeszcze bardziej potęguje pozytywne doznania. Radzenie sobie z emocjami to ważna umiejętność dla dobrego współżycia z innymi ludźmi. Pozwala zachować „profesjonalny dystans”, tym bardziej, kiedy mamy do czynienia z zarządzaniem innymi osobami.

Kontrola i rozumienie emocji wymaga pewnych „sztuczek”, czyli tego, co psychologowie określają mianem inteligencji emocjonalnej. Menedżer cechujący się jej wysokim poziomem potrafi czytać emocje swoje i innych, rozumieć je, właściwie reagować oraz wpływać na emocje innych. Gdy menedżer potrafi poradzić siebie z emocjami, nawet z tymi trudnymi, daje sobie przyzwolenie, by wybrzmiały, a jeśli pojawiają się one u innych, okazuje i buduje swoją asertywność, broni granic, dba o potrzeby swoje i drugiej strony, wspiera poczucie własnej wartości. Emocje odgrywają w codziennym zarządzaniu ogromną rolę i dlatego należy je rozumieć.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Błazen, król czy rycerz?

Błazen, król czy rycerz?
  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama