Znajomość i przestrzeganie zasad etykiety oraz protokołu dyplomatycznego to jedna z bardziej opłacalnych umiejętności biznesowych. Zachowania zgodne z zasadami etykiety zapewniają lepsze relacje z podwładnymi, ze współpracownikami i – co ważne – również z przełożonymi najwyższego szczebla.

Nazwa savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i oznacza „potrafić żyć”, ale należy ją rozumieć jako: znajomość obyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności oraz umiejętność postępowania w życiu. Lubimy ludzi dobrze wychowanych. Uważamy, że maniery dobrze świadczą o człowieku i umilają życie nie tylko w biznesie, ale też w społeczeństwie. Dlatego warto ugruntować sobie tę wiedzę, aby przypadkiem nie popełnić jakiejś gafy – nie tylko jako szef we własnej firmie, ale również jako klient innej firmy.

Powitanie zgodne z etykietą

W biznesie dopuszczalne są różne formy powitania. Najbardziej taktowne są słowne, bez uścisku dłoni („dzień dobry”, „dobry wieczór”). Słowa powitania mówi zawsze ten, kto wchodzi, nieważne, czy jest to szef, podwładny, czy podwładna. Przykłady:

  • Szef wchodzący do pokoju nie tylko mówi „dzień dobry”, ale również – jako szef – pierwszy wyciąga rękę na powitanie.
  • Podwładny/-a powie pierwszy/-a „dzień dobry” dyrektorowi – nawet jeżeli jest kobietą i do tego o wiele starszą od przełożonego. Etykieta biznesowa nie uznaje płci ani wieku – liczy się tylko ranga.
  • Pracownik firmy pierwszy powinien okazać szacunek klientowi, gdyż klient jest wyższy rangą. Dyrektor również zależy od klienta i podchodząc do niego, powinien pierwszy powiedzieć „dzień dobry”, a jeżeli stawia się ponad nim, to jest to nie tylko nietaktowne, ale też krótkowzroczne.
  • Wchodząc do firmy jako klient, pierwsi powinniśmy powiedzieć „dzień dobry”.
  • Wygłaszając referat czy prowadząc konferencję prasową, np. jako moderatorzy, zawsze witamy się pierwsi z audytorium, nawet jeżeli wcześniej na korytarzu już przywitaliśmy się z większą częścią publiczności.
  • Dodatkowe honory: Stojący ma jeden honor przewagi nad idącym lub jadącym. Starszy nad młodszym również ma jeden honor przewagi. Kobiety mają jeden honor przewagi nad mężczyznami – w Polsce ma on mocną pozycję…
  • Dozorca, recepcjonista… Wiele osób przechodzi obok pracowników recepcji i dozorców, wchodząc do dalszych części budynku, w ogóle nie mówiąc „dzień dobry”. Co gorsze, prosząc o wskazówkę, jak dotrzeć do danej firmy, zamiast przywitać się, od razu pytają „gdzie jest biuro obsługi klienta?”. Jest to bardzo nietaktowne. Osoby na podrzędnych stanowiskach należy szanować tak samo jak pracowników wyższej rangi.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Błazen, król czy rycerz?

Błazen, król czy rycerz?
  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama