• Jak przekazać informację zwrotną, aby nie została odebrana jako atak?
  • Konstruktywny feedback, czyli jaki?
  • Dlaczego warto stosować i kaskadować upward feedback w organizacji?
Feedback i upward feedback - narzędzia rozwojowe nowoczesnego menedżera

Przekazywanie i przyjmowanie feedbacku, czyli konstruktywnej informacji zwrotnej, jest istotnym narzędziem pracy każdego nowoczesnego menedżera. Warto jednak pamiętać o tym, że ta umiejętność procentuje nie tylko w zawodowych relacjach międzyludzkich, lecz także w życiu prywatnym.

Z czym się kojarzy feedback?

Pojęcie feedbacku, choć coraz bardziej zyskuje na popularności, wielu osobom nie kojarzy się dobrze. Gdy prowadzę szkolenia z komunikacji międzyludzkiej i udzielania informacji zwrotnej, uczestnicy nierzadko przywołują słowo feedback w kontekście wytykania błędów drugiej osobie, a konotacja tego słowa jest zazwyczaj negatywna.

Z uwagi na powyższe negatywne skojarzenia bywa, że trudno jest nam się początkowo przebić przez ten wpojony poziom znaczeniowy, który jest skutkiem błędnego rozumienia feedbacku, a niejednokrotnie nieprawidłowo udzielanych informacji zwrotnych – i to nie tylko w pracy na przykład ze strony zwierzchników, ale często także przez nieświadomych rodziców.

Tymczasem informacja zwrotna jest integralną częścią komunikacji międzyludzkiej. Jest podstawowym narzędziem budowania relacji z drugim człowiekiem – współpracownikiem, klientem, rodzicem, a nawet własnym dzieckiem. Konstruktywnie przekazana informacja zwrotna to nic innego jak wyrażenie swojej opinii w sposób nieraniący i nieatakujący drugiej osoby na temat zaobserwowanej sytuacji z jej udziałem.

Feedback konstruktywny, czyli jaki?

Udzielając informacji zwrotnej, warto pamiętać o tym, aby stosować w wypowiedzi tzw. komunikaty ja, w miejsce tzw. komunikatów ty, jak również, aby odnosić się do faktów, a nie zachowań drugiej osoby.


Przykład 1

Wyobraźmy sobie, że nasz współpracownik, Janek, po raz kolejny spóźnił się na poranną odprawę zespołu. Z tego powodu spotkanie rozpoczęło się po czasie, a w konsekwencji niektórzy jego uczestnicy – Kasia i Tomek – spóźnili się na kolejne spotkanie.

W jaki sposób możemy zwrócić uwagę Jankowi, że jako szef nie akceptujemy powtarzających się spóźnień? Wyobraźmy sobie, że zwracamy uwagę Jankowi w następujący sposób:

„Znowu spóźniłeś się na poranną odprawę. Przez to, że jesteś taki niezorganizowany wszyscy musieliśmy czekać, a dodatkowo Kasia i Tomek z opóźnieniem dołączyli na kolejne spotkanie. Twoje spóźnialstwo jest nieakceptowalne!”


Jak na taką informację zwrotną zareaguje Janek z przykładu? Zapewne odbierze tę formę zwrócenia uwagi jako atak i krytykę. Wewnętrznie się zapewne „najeży”, w najlepszym wypadku przeprosi, ale relacje pomiędzy wami będą napięte. Wynika to m.in. z użytego komunikatu ty (np. ty się spóźniłeś, ty jesteś niezorganizowany), jak również bezpośredniej oceny zachowań (ty jesteś niezorganizowany) i wzmocnienia w postaci słowa znowu. Tak sformułowana wypowiedź nie pozostawia też przestrzeni do wyjaśnienia i uzgodnienia zmiany zasad poprawy współpracy w tym zakresie na przyszłość pomiędzy tobą jako szefem, a członkiem zespołu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak nie marnować firmowych pieniędzy

Jak nie marnować firmowych pieniędzy
  • W jaki sposób firmy najczęściej marnują pieniądze?
  • Jak niewłaściwie sporządzona specyfikacja utrudnia zakupy?
  • Dlaczego zbyt niska cena zakupu nie powinna nas cieszyć?
Czytaj więcej

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy
  • Jakie są trzy podstawowe warunki dotyczące głębszej motywacji do realizacji zadań, obowiązków i odpowiedzialności wynikających z roli?
  • Jakie cechy pomagają dyrektorom sprzedaży w realizacji codziennych obowiązków?
  • Na czym polega magia naturalnych predyspozycji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.