• Czego zespoły sprzedażowe mogą się nauczyć od mrówek?
  • Co jest najczęstszą przyczyną braku samoorganizacji w zespole?
  • Jak wspierać pracowników, by osiągali większą samodzielność?
Jak nie zabić samoorganizacji w zespole?

Czego możemy nauczyć się od mrówek? Wbrew pozorom wcale nie katorżniczej pracy, ale samoorganizacji i współdziałania. Największe na świecie mrowisko rozciąga się na szerokość prawie 6 kilometrów i powstało wyłącznie dzięki samodzielnej pracy pojedynczych mrówek. Dr Deborah Gordon1, badaczka tych owadów i profesor biologii z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, skalę tego zjawiska tłumaczy tym, że w mrowisku nie ma centralnego ośrodka kontroli, planów ani harmonogramów, istnieje za to samoorganizacja i praca zespołowa.

Jak to działa? Każdy owad w kolonii ma swoją pracę do wykonania, trzyma się reguł i bez ociągania się robi, co do niego należy. Efekt? Owady te są w stanie stworzyć zadziwiające duże struktury, używając do tego niewiele więcej niż piasku. Potrafią zbudować mosty z żywych ciał, gdy tylko natrafią na jakiś dół podczas wędrówek, jak również tratwy z liści, które pozwalają im umknąć przed nadmiarem wody. W związku z tym nasuwa się pytanie: skoro kolonie mrówek radzą sobie świetnie od ponad 100 milionów lat, to może warto stworzyć systemy i modele oparte na ich działaniu?

Zwinni jak scrumowcy

Zdecydowanie tak, i dziś takie modele pracy są już rzeczywistością. Pod koniec ubiegłego stulecia, wraz z powstaniem teorii scrum, pojawiła się koncepcja samoorganizujących się zespołów – zespołów zwinnych, umiejących efektywnie funkcjonować w zmieniającym się środowisku. Zespoły takie samodzielnie decydują, w jaki sposób najlepiej wykonywać pracę, nie są przy tym w żaden sposób kierowane przez osoby z zewnątrz. Mają wszelkie kompetencje niezbędne do ukończenia pracy, nie będąc zależnymi od osób nienależących do zespołu. Model proponowany w scrumie został zaprojektowany tak, aby zoptymalizować elastyczność, kreatywność i produktywność2.

Oczywiście należy sobie zdawać sprawę, że wcielenie tej koncepcji w życie nie jest łatwe oraz że większość zespołów w ten sposób nie funkcjonuje i nigdy nie będzie. W niektórych przyczyną są względy organizacyjne, w innych nawyki, które trudno zmienić, a w jeszcze innych pojawia się szereg dysfunkcji, które uniemożliwiają wspólną pracę oraz jakikolwiek rozwój.

Te ostatnie mogą się objawiać w różny sposób, na przykład tym, że członkowie zespołu bez instrukcji z góry nie będą w stanie podjąć najbardziej błahej decyzji i bez względu na zakres swobody, jaką otrzymają od menedżera, i tak będą oczekiwać mikrozarządzania. Innym objawem może być ciągłe wzajemne obwinianie – „To wszystko przez Piotra, zmienił kod w systemie i nic nie można tam teraz znaleźć”, „Nie wyrobię się na czas, bo wciąż czekam na materiały od Anki, a tej, widać, się nie spieszy”. I tak bez końca. Może się też zdarzyć, że w zespole jest jedna osoba, która działa na jego szkodę, bo na przykład nie ma oczekiwanych kompetencji lub zbyt mało angażuje się w projekt, natomiast pozostali – zamiast podjąć jakiekolwiek działania (pomóc tej osobie bardziej się zaangażować lub otwarcie wykluczyć ze wspólnych działań ze względu na jej brak motywacji) – wolą milczeć i rozmawiać o całej sytuacji za jej plecami.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak nie marnować firmowych pieniędzy

Jak nie marnować firmowych pieniędzy
  • W jaki sposób firmy najczęściej marnują pieniądze?
  • Jak niewłaściwie sporządzona specyfikacja utrudnia zakupy?
  • Dlaczego zbyt niska cena zakupu nie powinna nas cieszyć?
Czytaj więcej

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy
  • Jakie są trzy podstawowe warunki dotyczące głębszej motywacji do realizacji zadań, obowiązków i odpowiedzialności wynikających z roli?
  • Jakie cechy pomagają dyrektorom sprzedaży w realizacji codziennych obowiązków?
  • Na czym polega magia naturalnych predyspozycji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.