• Czego zespoły sprzedażowe mogą się nauczyć od mrówek?
  • Co jest najczęstszą przyczyną braku samoorganizacji w zespole?
  • Jak wspierać pracowników, by osiągali większą samodzielność?

Czego możemy nauczyć się od mrówek? Wbrew pozorom wcale nie katorżniczej pracy, ale samoorganizacji i współdziałania. Największe na świecie mrowisko rozciąga się na szerokość prawie 6 kilometrów i powstało wyłącznie dzięki samodzielnej pracy pojedynczych mrówek. Dr Deborah Gordon1, badaczka tych owadów i profesor biologii z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, skalę tego zjawiska tłumaczy tym, że w mrowisku nie ma centralnego ośrodka kontroli, planów ani harmonogramów, istnieje za to samoorganizacja i praca zespołowa.

Jak to działa? Każdy owad w kolonii ma swoją pracę do wykonania, trzyma się reguł i bez ociągania się robi, co do niego należy. Efekt? Owady te są w stanie stworzyć zadziwiające duże struktury, używając do tego niewiele więcej niż piasku. Potrafią zbudować mosty z żywych ciał, gdy tylko natrafią na jakiś dół podczas wędrówek, jak również tratwy z liści, które pozwalają im umknąć przed nadmiarem wody. W związku z tym nasuwa się pytanie: skoro kolonie mrówek radzą sobie świetnie od ponad 100 milionów lat, to może warto stworzyć systemy i modele oparte na ich działaniu?

Zwinni jak scrumowcy

Zdecydowanie tak, i dziś takie modele pracy są już rzeczywistością. Pod koniec ubiegłego stulecia, wraz z powstaniem teorii scrum, pojawiła się koncepcja samoorganizujących się zespołów – zespołów zwinnych, umiejących efektywnie funkcjonować w zmieniającym się środowisku. Zespoły takie samodzielnie decydują, w jaki sposób najlepiej wykonywać pracę, nie są przy tym w żaden sposób kierowane przez osoby z zewnątrz. Mają wszelkie kompetencje niezbędne do ukończenia pracy, nie będąc zależnymi od osób nienależących do zespołu. Model proponowany w scrumie został zaprojektowany tak, aby zoptymalizować elastyczność, kreatywność i produktywność2.

Oczywiście należy sobie zdawać sprawę, że wcielenie tej koncepcji w życie nie jest łatwe oraz że większość zespołów w ten sposób nie funkcjonuje i nigdy nie będzie. W niektórych przyczyną są względy organizacyjne, w innych nawyki, które trudno zmienić, a w jeszcze innych pojawia się szereg dysfunkcji, które uniemożliwiają wspólną pracę oraz jakikolwiek rozwój.

Te ostatnie mogą się objawiać w różny sposób, na przykład tym, że członkowie zespołu bez instrukcji z góry nie będą w stanie podjąć najbardziej błahej decyzji i bez względu na zakres swobody, jaką otrzymają od menedżera, i tak będą oczekiwać mikrozarządzania. Innym objawem może być ciągłe wzajemne obwinianie – „To wszystko przez Piotra, zmienił kod w systemie i nic nie można tam teraz znaleźć”, „Nie wyrobię się na czas, bo wciąż czekam na materiały od Anki, a tej, widać, się nie spieszy”. I tak bez końca. Może się też zdarzyć, że w zespole jest jedna osoba, która działa na jego szkodę, bo na przykład nie ma oczekiwanych kompetencji lub zbyt mało angażuje się w projekt, natomiast pozostali – zamiast podjąć jakiekolwiek działania (pomóc tej osobie bardziej się zaangażować lub otwarcie wykluczyć ze wspólnych działań ze względu na jej brak motywacji) – wolą milczeć i rozmawiać o całej sytuacji za jej plecami.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Lojalności pracowników nie dostaje się w prezencie

Czytaj więcej

Złość w pracy - jak ją okiełznać?

SS_46_64.jpg
  • Kiedy pojawia się złość i co się za nią kryje?
  • Jak poradzić sobie z własną złością, by nie zaszkodziła zadaniom i relacjom?
Czytaj więcej

Naucz się słuchać - milczenie jest złotem

SS_46_60.jpg
  • Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
  • Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
  • Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama