• Jak przekształcić chwilowe trudności w doświadczenia wzmacniające zespół?
  • Jakie sposoby reagowania i działania sprawdzają się w świecie VUCA?
Jak odzyskać poczucie stabilizacji w niepewnych czasach?

Prowadząc firmę lub zespół handlowy, menedżer boryka się z sytuacją niepewności niezależnie od sytuacji zdrowotnej i pandemicznej na świecie. Warunki biznesowe i rynkowe zmieniają się w każdej branży, a zmiany różnią się jedynie natężeniem, które obecnie jest spotęgowane przez COVID-19. Jak wobec tego odzyskać poczucie stabilizacji w czasach pandemii oraz po niej?

Na co dzień borykamy się ze zmianami, które mogą być zniechęcające i występują coraz częściej. Jak się zachowywać wobec nich jako lider i szef? W tej roli należy wprowadzić parę zmian w stosunku do dotychczasowego postępowania. Poniżej znajdziesz kilka obszarów i wskazań, w którym obrębie należy ewoluować:

  • w sposobie przywództwa – na transformujące,
  • w sposobie myślenia – w kierunku lateralnego,
  • w sposobie patrzenia na sytuację – z perspektywy obserwatora, a nie jej uczestnika,
  • w sposobie funkcjonowania całej organizacji – na zwinny,
  • w sposobie myślenia o samym sobie – na bardziej wyrozumiały i pewny siebie.

Wobec zmienności i niepewności sytuacji tym, czego możemy być pewni, jest również prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Zarówno przez nas samych, jak i naszych pracowników. Jak wówczas się zachować? Trenerem footballu amerykańskiego – Paulem Bryantem – słusznie mówił że sposób postępowania jest prosty i wymaga wykonania jedynie trzech kroków:

  1. przyznania się do błędu,
  2. wyciągnięcia z niego lekcji,
  3. niepopełniania go ponownie.

Jak zderzyć i przekształcić zewnętrzne turbulencje i trudności w siłę firmy i zespołu, by wskrzesić w nim pozytywną i budująca energię wewnętrzną? Chcąc tego dokonać, należy bliżej przyjrzeć się panującym na zewnątrz warunkom i pojęciu VUCA. Ten akronim pochodzi od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Miejscem ukucia tego terminu była amerykańska armia, która określała nim sytuację na froncie walki. Żołnierze mają jasno wyznaczane cele, nie są one jednak długofalowe. W sytuacji walki nie ma miejsca na długoterminowe planowanie, należy wnikliwie obserwować bieżącą sytuację i umieć na nią reagować. Każda z wymienionych czterech cech to obszar, który jest wyzwaniem nie tylko dla żołnierza, lecz także dla menedżera, gdyż wymaga konkretnej koncepcji działania biznesowego. Niezrozumienie i nieadekwatne działania mogą doprowadzić do frustracji, problemów z efektywnością, a w rezultacie do utraty wielu możliwości i szans rynkowych. By tak się nie stało, należy najpierw z bliska przyjrzeć się, czym są te cztery obszary, by w kolejnym kroku nauczyć się umiejętnie z nimi obcować i przekształcić w swoją tajną broń biznesową. Jak rozumieć poszczególne składowe VUCA?

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

"Szefie, stresuje mnie moja praca..."

"Szefie, stresuje mnie moja praca..."
  • Których pięć kluczowych elementów, według badań Instytutu Gallupa, decyduje o zadowoleniu z życia i pracy?
  • Kiedy stres w pracy staje się groźny?
  • Czy i w jaki sposób szef powinien reagować, gdy pracownicy skarżą się na wysoki poziom stresu w pracy?
Czytaj więcej

Gdy szefowie sprzedaży oczekują zbyt wiele...

Gdy szefowie sprzedaży oczekują zbyt wiele...
  • Gdzie jest (i czy istnieje) granica podnoszenia pracownikom poprzeczki?
  • Co jest kluczem do sukcesu w zarządzaniu zespołem sprzedażowym?
  • Jak zacząć wprowadzanie zmian w zespole?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.