• Przed jakimi wyzwaniami związanymi z zarządzaniem kapitałem ludzkim stoją dziś organizacje?
  • Jak prawidłowo rozumieć zaangażowanie pracownika i na jakie jego aspekty zwracać uwagę?
  • Jakie czynniki wpływają na stworzenie środowiska pracy, które wzmacnia zaangażowanie pracowników?
Jak wzmacniać zaangażowanie pracowników?

Zmieniający się świat, ogromna szybkość przepływu informacji, oraz coraz bardziej rozwijająca się technologia i innowacyjność stawiają dziś przed organizacjami wiele wyzwań. Jeśli organizacja jest otwarta na otoczenie i nowe idee, w jej strukturze następuje spłaszczenie i koncentracja wokół procesów. Powoływane zespoły są bardzo zadaniowe, wielofunkcyjne, a często międzyorganizacyjne i stają się nieodłącznym elementem tej struktury. Przed pracownikami stawiane są nowe wymagania. Nie wystarczy już tylko wykonywanie poleceń, lecz musi wystąpić zaangażowanie intelektu, elastyczność połączona z kreatywnością i motywacją do działania. Z jednej strony wymaga się, by pracownik przestrzegał ściśle określonych zasad, procedur, trzymał się wytyczonych granic, lecz w tym samym czasie ma stale myśleć o usprawnieniach i podejmować próby wychodzenia poza schemat. Najważniejsze staje się świadome dążenie do celu przy jednoczesnej adaptacji wśród wciąż zmieniających się warunków.

Przedsiębiorczość, kreatywność, innowacyjność to hasła dnia codziennego, a poza bieżącymi wynikami liczą się także te perspektywiczne. Do niedawna jeszcze miarą wartości pracownika były jego kwalifikacje zawodowe, posiadane wykształcenie i doświadczenie. Dziś podejście już jest zupełnie inne, a oczekiwania pracodawców wykraczają dalece poza ramy kwalifikacji. Liczy się postawa pracownika, jego identyfikacja z firmą czy ilość wkładanego wysiłku (zaangażowanie w pracę). Specjaliści uważają, że inteligencja emocjonalna i społeczna, tzw. EQ jest już równie ważna, jeśli nie ważniejsza niż inteligencja poznawcza (IQ) i pracownik dobierany do zespołu jest pod kątem dostarczenia pewnego zestawu umiejętności i pożądanych zachowań, a nie w celu wykonania określonej pracy.

W organizacjach dwudziestego pierwszego wieku pożądanymi cechami pracownika są elastyczność i innowacyjność, rozumiane jako aktywne poszukiwanie możliwości wprowadzania zmian dobrych dla organizacji i ich klientów. Transakcja wymienna „inicjatywa za możliwości” jest istotą nowoczesnych organizacji. Według Petera Druckera zadaniem organizacji XXI wieku jest przewodzenie ludziom, a nie kierowanie nimi, zatem pracownicy powinni być traktowani jako partnerzy, którym się nie rozkazuje, ale przekonuje do swoich racji, a w działaniu firmy ważne są nie tylko jej cele, lecz także cele drugiej strony oraz ich wartości. Takie podejście wymaga zaufania, identyfikacji i wzajemnej odpowiedzialności. Pojawia się więc dylemat, do rozwiązania którego potrzebna jest koncepcja zarządzania kapitałem ludzkim – „zarządzania przez zaangażowanie”. Zarządzanie, które sprawi, że zaangażowanie pracownika będzie na stałym poziomie z tendencją wzrostową.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.