Najważniejszym elementem wydajnej pracy wszystkich osób w zespole sprzedażowym są wspólne cele. Im bardziej będą precyzyjne i realne, tym łatwiej motywować ludzi do osiągania każdego z nich. Celem Twoich podwładnych powinna być nagroda, a wyniki sprzedażowe jedynie sposobem na jej zdobycie. Natomiast Twoim głównym celem jest zwiększenie sprzedaży – zadowolenie ludzi i przyznawanie im kolejnych nagród będzie tylko efektem ubocznym. Rola Świętego Mikołaja jest przecież bardzo przyjemna.

Aby Twoja grupa sprzedawców stała się efektywnym zespołem, który z miesiąca na miesiąc poprawia swoje wyniki, wszyscy muszą ze sobą współpracować. Nie możesz jednak oczekiwać pracy zespołowej, jeśli nagradzasz tylko wyniki indywidualne. Dając grupie wspólne zadania, zmobilizujesz wszystkich do wspólnego działania i współodpowiedzialności. Zdecydowanie korzystniejszy niż Twój będzie nacisk kolegów z zespołu sprzedażowego na „grupowego lenia”. On jest już zapewne na tyle przyzwyczajony do Twojego narzekania na jego nieróbstwo, że po prostu nie reaguje na to, co mówisz. Ale jeśli Ty zamilkniesz, a cały zespół będzie naciskał, to znacznie trudniej będzie mu znieść codzienne uwagi od kilku osób jednocześnie: „Jak tam wykonanie planu?”, „Nastawiliśmy się na nagrodę – nie możesz tego zepsuć”.

Stwórz własny profil sprzedawcy

Zdefiniuj, jaki powinien być Twój idealny sprzedawca. Czy ma być osobą samodzielną, pracowitą, niezależną, wytrwałą i pewną siebie? Czy taki sprzedawca lubi kontakt z ludźmi, potrafi słuchać, jest liderem w zespole, zawsze panuje nad sytuacją, a stres mobilizuje go do działania? Czy ten człowiek lubi nowe, trudne wyzwania, motywują go pieniądze oraz poczucie wygranej i bycia najlepszym? Zastanów się, czy w Twojej grupie jest osoba, która przypomina Twojego idealnego kandydata? Jeśli tak, to powiedz jej o tym i poproś o pomoc. To może być dla niej ogromne wyróżnienie. Zorganizuj warsztaty, które poprowadzi Twój najlepszy sprzedawca. Niech podzieli się z innymi wiedzą o tym, jak pracuje na co dzień, jak układa sobie tygodniowy kalendarz pracy, w jaki sposób dzwoni do klientów i jak ich znajduje… Pomysłów na takie spotkanie jest mnóstwo. Wystarczy, że zrobisz to w formie dwugodzinnej pogadanki, podczas której głównym prelegentem będzie Twój lider. Taka wymiana wiedzy, umiejętności i doświadczenia będzie wyjątkowo skuteczna, ponieważ inni wiedzą, że ta osoba w firmie osiąga ponadprzeciętne wyniki.

Poproś najlepszych sprzedawców, aby zostali mentorami słabszych

Twoi najlepsi sprzedawcy mogą poczuć się wyróżnieni, jeśli od czasu do czasu dostaną pod opiekę tych słabszych. Możesz zaproponować na jakiś czas zmianę stylu pracy w zespole. Niech słabsi słuchają rozmów telefonicznych z klientami tych najlepszych handlowców, niech pójdą z nimi czasem na spotkanie (jako pomocnik, który uczy się zawodu). Niech obserwują najlepszych i uczą się od najlepszych, bo to oni są dla nich autorytetami – nie Ty. Potem może nastąpić zamiana ról. Niech mentor pójdzie na spotkanie ze słabszym od siebie kolegą lub koleżanką i pomoże mu w zamknięciu sprzedaży. Uwaga! Jeśli takie spotkanie zakończy się sukcesem, proporcjonalnie do nakładu pracy ustalcie podział prowizji pomiędzy te dwie osoby. Nawet jeśli nieudolny sprzedawca tylko umówił spotkanie z klientem, musi otrzymać część wynagrodzenia.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.