• Co zrobić, znajdując się w sytuacji, kiedy wiemy coś najlepiej i chcemy podzielić się swoją wiedzą z innymi, ale nie chcemy zostać uznani za przemądrzałych?
  • W jakich sytuacjach bycie szczerym i otwartym, jeśli chodzi o nasze słabości, może nam pomóc, umożliwiając zdobycie silnej pozycji w negocjacjach?

Ważnym narzędziem, które uczyni cię przekonującym, jest wiedza. Nawet jeśli nie jesteś osobą o najdłuższym stażu pracy, możesz wpłynąć na przebieg dyskusji na ważny dla siebie temat, jeśli zademonstrujesz innym, że dużo wiesz, znasz niezbędne fakty i jesteś dobrze przygotowany. Często bywa jednak tak, że mimo iż zdajesz sobie sprawę ze swoich wysokich kwalifikacji i jesteś pewny swoich kompetencji, nie zabierasz głosu z obawy, by nie zostać uznanym za przemądrzałego. Albo też twoje dobre pomysły i sugestie są niedoceniane przez kolegów z pracy podczas wspólnych dyskusji, co prowadzi do tego, że zwyciężają wyraźnie gorsze propozycje i rozwiązania kogoś innego.

Hermionie Granger nieobce były tego rodzaju sytuacje, gdy pobierała nauki w Hogwarcie. Bywała często krytykowana i uważana za przemądrzałą przez szkolnych kolegów, ponieważ zawsze znała dobrą odpowiedź. Na jednej z lekcji obrony przed czarną magią została nawet skrytykowana i zawstydzona przez nauczyciela, który spytał: „Panno Granger, czy bycie tak nieznośnie przemądrzałą jest dla pani powodem do dumy?”.

Co powinieneś zrobić, gdybyś znalazł się w podobnej sytuacji jak Hermiona, kiedy to rzeczywiście wiesz coś najlepiej, znasz właściwą odpowiedź i chcesz podzielić się swoją wiedzą z innymi, co byłoby korzystne dla wszystkich, jednocześnie jednak nie chcesz, żeby przestano cię słuchać i uznano za kogoś, kto popisuje się i wymądrza? Okazuje się, że istnieje na to odpowiedź.

Dowody kwalifikacji

W jednym ze szpitali pielęgniarki nie mogły przekonać pacjentów do ćwiczeń fizycznych. Bez względu na to, jak bardzo się starały, tylko niewielu z nich rzeczywiście ich słuchało i robiło to, co im zalecały. Tymczasem sprawa miała się zupełnie inaczej w przypadku lekarzy. Dlaczego lekarzom udawało się nakłonić pacjentów do tego, by ich słuchali? Może sam tytuł doktora robi różnicę? Żeby się o tym przekonać, pielęgniarki postanowiły zrobić coś bardzo pomysłowego. Na ścianach gabinetu, w którym przyjmowały pacjentów, zawiesiły wszystkie swoje dyplomy, świadectwa i certyfikaty, jakie kiedykolwiek udało im się zdobyć. Czy na ich widok pacjenci zaczęli myśleć, że pielęgniarki popisują się i chwalą? Ależ skąd. Zaczęli po prostu ich słuchać i więcej ćwiczyć. O około 30 procent więcej, żeby być precyzyjnym.

Demonstrując dowody swoich kwalifikacji i uprawnień, pielęgniarki doprowadziły do tego, że ich pacjenci zaczęli traktować je tak, jak na to zasługiwały: jako w pełni wiarygodne, znające się na rzeczy, doświadczone ekspertki medyczne. Rezultat? Wielki wzrost zaufania i stopnia stosowania się do ich zaleceń ze strony pacjentów. Dlaczego? Ponieważ ludzie oczekują, że to właśnie eksperci w danej dziedzinie wskażą im drogę, a właśnie tego rodzaju oznaki świadczące o wiedzy i kompetencjach, jak pozawieszane na ścianach dyplomy i certyfikaty, pomagają w ich identyfikacji.

Rozwiązaniem więc jest bycie subtelnym. Gdyby pielęgniarki machały pacjentom swoimi dyplomami i certyfikatami przed nosem po to, żeby pokazać im, co wiedzą i potrafią, zostałyby zapewne uznane za osoby, które się tylko popisują i chwalą, a nie są prawdziwymi ekspertami. Żeby zakomunikować wartość swojej rady wynikającej z wiedzy i doświadczenia, wystarczyło sprawić, żeby dowody świadczące o wysokich kwalifikacjach i kompetencjach zawodowych były widoczne.

To samo odnosi się także do ciebie. Znalezienie sposobu na zaprezentowanie innym swoich kwalifikacji i kompetencji, zanim zabierzesz głos w dyskusji, może diametralnie zmienić reakcję słuchaczy na to, co im powiesz. Dlatego upewnij się, że informacje na temat twojego wykształcenia, kwalifikacji i nazwy piastowanego stanowiska zawodowego widnieją w podpisie pod twoimi e-mailami. Takie same informacje umieszczaj na swojej wizytówce wraz z wyszczególnieniem członkostwa we wszelkiego rodzaju organizacjach, stowarzyszeniach i związkach. Aktualizuj swoje konto na portalu LinkedIn, zamieszczaj tam wyniki swoich badań, omówienia ostatnich projektów, w jakich uczestniczyłeś, itp. Rozważ możliwość napisania artykułu do fachowego czasopisma branżowego albo załóż bloga w serwisie, na który często zaglądają twoi koledzy po fachu.

Oczywiście w pewnych sytuacjach demonstrowanie tego, co się wie i potrafi, może być ryzykowne. Na przykład kiedy przed grupą słuchaczy mamy omówić jakieś zagadnienie albo zaprezentować swój pomysł w gronie kolegów z pracy. Wtedy chwalenie się imponującą, choć zdecydowanie autopromocyjną listą osiągnięć, zanim przejdziemy do meritum sprawy, raczej nie zda egzaminu. W ten sposób możesz wprawdzie zaprezentować innym, co potrafisz i na czym się znasz, istnieje jednak spore prawdopodobieństwo, że zostaniesz uznany za osobę skłonną do przechwalania się. Ale co jeśli zrezygnujesz z nachalnej autopromocji, to co możesz zrobić, by pokazać innym, że jesteś naprawdę godny zaufania, wiarygodny i znasz się na rzeczy?

O wiedzy

  • Jeśli to tylko możliwe, postaraj się, żeby na wstępie ktoś przedstawił cię twoim słuchaczom.
  • Jeżeli nie jest to możliwe, postaraj się zawsze przed spotkaniem wysłać uczestnikom swoją biografię oraz listę osiągnięć i dokonań zawodowych.
  • Na samym początku CV zamieszczaj informacje na temat swoich kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Nigdy nie umieszczaj ich na szarym końcu.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Lojalności pracowników nie dostaje się w prezencie

Czytaj więcej

Złość w pracy - jak ją okiełznać?

SS_46_64.jpg
  • Kiedy pojawia się złość i co się za nią kryje?
  • Jak poradzić sobie z własną złością, by nie zaszkodziła zadaniom i relacjom?
Czytaj więcej

Naucz się słuchać - milczenie jest złotem

SS_46_60.jpg
  • Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
  • Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
  • Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama