• Jak uniknąć rozprzestrzeniania się wypalenia zawodowego – choroby XXI w.?
  • Jak skutecznie zarządzać energią pracowników?
  • Jak zastosować metodę 7Z w zarządzaniu zespołem?
Jakiego paliwa użyć, aby się nie wypaliło?

Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2017 r. przez Kronos Incorporated and Future Workplace, aż 95% liderów działów HR przyznaje, że wypalenie zawodowe pracowników utrudnia utrzymanie odpowiedniej liczby etatów w firmie. Samo zaistnienie wypalenia zawodowego nie jest zależne od wielkości organizacji, można jednak zauważyć, że większe firmy bardziej odczuwają jego skutki. Co piąty lider HR pracujący w firmie, która zatrudnia od 100 do 500 pracowników, twierdzi, że powoduje ono spadek obrotów firmy o około 10%. Z kolei 15% szefów działów zasobów ludzkich w firmach, które zatrudniają ponad 2,5 tys. pracowników, uważa, że wypalenie zawodowe przyczynia się do spadku obrotów firmy nawet o 50% lub więcej1.

Kiedy organizm mówi „stop”

Współcześnie u pracowników coraz częściej pojawia się stan, w którym organizm mówi „Stop”, „Nie chce mi się”. Kiedy taka osoba wstaje rano, pomimo słonecznego dnia, w jej głowie jest ponuro i smutno. Jeśli zatem jako szef zauważasz spadek efektywności i obniżone samopoczucie u swoich handlowców – reaguj, bo może być to pierwszy objaw coraz bardziej powszechnej choroby XXI w., czyli wypalenia zawodowego. Jeśli jako przełożony nie zaczniesz stosować prewencji, może kosztować cię to sporo pieniędzy, a nawet utratę cennego pracownika.

Pomimo że o wypaleniu zawodowym mówi się już od przełomu lat 70. i 80., to wcześniej nie było ono tak powszechne jak dziś. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na całym świecie około 300 mln pracowników ponosi konsekwencje zdrowotne długotrwałego stresu w pracy zawodowej. Przynosi to około tryliona dolarów strat rocznie. Pracownik, który boryka się ze skutkami zjawiska wypalenia zawodowego, zwykle zaczyna przyjmować postawę minimalistyczną, która ma na celu ochronić go przed utratą stanowiska. Nie zauważa swoich sukcesów, niechętnie angażuje się w nowe projekty, nie generuje innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia jego rezultatów sprzedażowych. Co gorsza, swoim zachowaniem demotywuje cały zespół, a to przekłada się także na relacje międzyludzkie. Współpraca z klientami również nie układa się pomyślnie, ponieważ kontrahenci go po prostu irytują… To naturalna reakcja organizmu: nie mamy ochoty „uszczęśliwiać” kogoś innego, dbać o relacje i potrzeby drugiej osoby, kiedy sami jesteśmy nieszczęśliwi.

Z przeprowadzonych w 2016 r. badań nad satysfakcją zawodową Polaków wynika, że średni poziom zadowolenia z wykonywanej pracy wyniósł 0,08, w skali od -2 (bardzo niezadowolony) do 2 (bardzo zadowolony). To pokazuje, że w naszym kraju dla wielu osób praca nie jest źródłem dużej satysfakcji2. W takim wypadku nietrudno o wypalenie, na którym traci zarówno pracownik, jak i przedsiębiorstwo. Zadowolonych pracowników cechuje o 31% wyższa produktywność, dlatego też bardzo ważne jest, aby zadbać o swoich podwładnych i zapobiegać ich wypaleniu. Jak to zrobić?

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 1/2023

Jak przygotować szkolenie wewnętrzne dla zespołu sprzedażowego?

Jak przygotować szkolenie wewnętrzne dla zespołu sprzedażowego?
  • Dlaczego warto prowadzić szkolenia wewnętrzne w firmie, zamiast inwestować tylko w trenerów zewnętrznych?
  • Co może stać się przedmiotem szkoleń wewnętrznych?
  • Jak przygotować pracowników do szkolenia innych?
Czytaj więcej

W pułapce konsekwencji

W pułapce konsekwencji
  • Jak wycofać się z wprowadzonej zmiany i nie stracić autorytetu?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby zmiana się powiodła?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.