• Jak uniknąć rozprzestrzeniania się wypalenia zawodowego – choroby XXI w.?
  • Jak skutecznie zarządzać energią pracowników?
  • Jak zastosować metodę 7Z w zarządzaniu zespołem?

Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2017 r. przez Kronos Incorporated and Future Workplace, aż 95% liderów działów HR przyznaje, że wypalenie zawodowe pracowników utrudnia utrzymanie odpowiedniej liczby etatów w firmie. Samo zaistnienie wypalenia zawodowego nie jest zależne od wielkości organizacji, można jednak zauważyć, że większe firmy bardziej odczuwają jego skutki. Co piąty lider HR pracujący w firmie, która zatrudnia od 100 do 500 pracowników, twierdzi, że powoduje ono spadek obrotów firmy o około 10%. Z kolei 15% szefów działów zasobów ludzkich w firmach, które zatrudniają ponad 2,5 tys. pracowników, uważa, że wypalenie zawodowe przyczynia się do spadku obrotów firmy nawet o 50% lub więcej1.

Kiedy organizm mówi „stop”

Współcześnie u pracowników coraz częściej pojawia się stan, w którym organizm mówi „Stop”, „Nie chce mi się”. Kiedy taka osoba wstaje rano, pomimo słonecznego dnia, w jej głowie jest ponuro i smutno. Jeśli zatem jako szef zauważasz spadek efektywności i obniżone samopoczucie u swoich handlowców – reaguj, bo może być to pierwszy objaw coraz bardziej powszechnej choroby XXI w., czyli wypalenia zawodowego. Jeśli jako przełożony nie zaczniesz stosować prewencji, może kosztować cię to sporo pieniędzy, a nawet utratę cennego pracownika.

Pomimo że o wypaleniu zawodowym mówi się już od przełomu lat 70. i 80., to wcześniej nie było ono tak powszechne jak dziś. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na całym świecie około 300 mln pracowników ponosi konsekwencje zdrowotne długotrwałego stresu w pracy zawodowej. Przynosi to około tryliona dolarów strat rocznie. Pracownik, który boryka się ze skutkami zjawiska wypalenia zawodowego, zwykle zaczyna przyjmować postawę minimalistyczną, która ma na celu ochronić go przed utratą stanowiska. Nie zauważa swoich sukcesów, niechętnie angażuje się w nowe projekty, nie generuje innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia jego rezultatów sprzedażowych. Co gorsza, swoim zachowaniem demotywuje cały zespół, a to przekłada się także na relacje międzyludzkie. Współpraca z klientami również nie układa się pomyślnie, ponieważ kontrahenci go po prostu irytują… To naturalna reakcja organizmu: nie mamy ochoty „uszczęśliwiać” kogoś innego, dbać o relacje i potrzeby drugiej osoby, kiedy sami jesteśmy nieszczęśliwi.

Z przeprowadzonych w 2016 r. badań nad satysfakcją zawodową Polaków wynika, że średni poziom zadowolenia z wykonywanej pracy wyniósł 0,08, w skali od -2 (bardzo niezadowolony) do 2 (bardzo zadowolony). To pokazuje, że w naszym kraju dla wielu osób praca nie jest źródłem dużej satysfakcji2. W takim wypadku nietrudno o wypalenie, na którym traci zarówno pracownik, jak i przedsiębiorstwo. Zadowolonych pracowników cechuje o 31% wyższa produktywność, dlatego też bardzo ważne jest, aby zadbać o swoich podwładnych i zapobiegać ich wypaleniu. Jak to zrobić?

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Szef niebieski z domieszką czerwonego

SS_52_66.jpg
  • Dlaczego każdy dyrektor jest mieszanką różnych stylów zarządzania?
  • W jaki sposób style konstruktywne uzyskują przewagę nad stylami defensywnymi?
Czytaj więcej

Jak przestawić handlowców z kontaktu bezpośredniego z klientem na rozmowy telefoniczne?

SS_52_26.jpg
  • Co powinien zrobić menedżer, aby ułatwić handlowcom sprzedaż za pomocą kanałów zdalnych?
  • Jak wyznaczać handlowcom cele w okresie pandemii?
  • Jakich rad warto udzielić pracownikom w zakresie organizacji pracy zdalnej?
Czytaj więcej

"Święte krowy" w zespole ‑ tolerować, eliminować czy nawracać?

SS_52_22.jpg
  • Jakie podejście w pracy z osiągającym doskonałe wyniki, ale niesubordynowanym handlowcem lepiej się sprawdza: akceptacja czy karcenie?
  • Jakie przykłady ze świata sportu przemawiają za jednym i drugim podejściem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama