• Czy nieśmiałość i introwertyzm muszą przeszkadzać menedżerowi sprzedaży w pracy?
  • Od czego zależy, jakiego szefa będzie potrzebował konkretny zespół sprzedażowy?
Jestem introwertykiem i jestem... szefem

Zazwyczaj, kiedy wyobrażamy sobie szefa zespołu, to mamy przed oczami osobę pewną siebie, zdecydowaną, jasno określającą cele i potrafiącą je egzekwować. Jeżeli jeszcze dodatkowo tym szefem ma być menedżer działu sprzedaży, kierujący specyficzną grupą zawodową, jaką są handlowcy, to tym bardziej utrwala nam się w głowie obraz człowieka zdecydowanego i pewnego siebie.

Praca w sprzedaży nie jest dla grzecznych chłopców i dziewczynek z dobrych domów. Nie chcę oczywiście wchodzić w zbędną polemikę, ale to stwierdzenie, namiętnie powtarzane przez rekrutrów oraz dyrektorów handlowych, pokazuje pewną prawdę, dotyczącą ludzi sprzedaży, którzy z natury muszą być proaktywni oraz mieć silne charaktery.

Czy szef sprzedaży może być zatemwrażliwym i nieśmiałym introwertykiem?

Na potrzeby tego artykułu zestawimy ze sobą dwie skrajne postawy: silną osobowość, nastawioną na konkretny wynik, jasno deklarującą oczekiwania i cele, czyli szefa sprzedaży z wyobrażeń większości osób, oraz osobę bardziej introwertyczną, przy tym trochę nieśmiałą, nienarzucającą własnej wizji oraz metod rozwiązywania problemów, i sprawdzimy, czy ta druga rzeczywiście jest skazana na porażkę w roli szefa sprzedaży.

Przeanalizujmy konkretne sytuacje oraz role, w których znajduje się szef sprzedaży.

Branża

Branża ma znaczenie. Są zadania sprzedażowe w sposób naturalny przeznaczone dla ekstrawertyków. Myślę tu o takich branżach, jak medyczna lub FMCG oraz o wielu innych, w których dziennie trzeba przeprowadzić od 7 do 12 rozmów sprzedażowych. Wymaga to otwartości oraz ekstrawersji. Jest to raczej zadanie dla osób o wysokim poziomie energii życiowej. Ten typ sprzedawcy będzie też wymagał odpowiedniego lidera. W tym wypadku raczej ekstrawertycznego, który będzie potrafił zapanować nad energią swojego zespołu.

Z kolei tam, gdzie rozmów jest mało, niezbędne jest wejście głęboko w potrzeby klienta, potrzebny jest duży poziom pokory, koniecznej do zrozumienia uwarunkowań klienta, a następnie samo przygotowanie oferty jest procesem długim, skomplikowanym oraz wymagającym współpracy wielu osób, lepiej sprawdzają się handlowcy o cechach introwertycznych, a więc również u szefa sprzedaży będą wymagane raczej kompetencje i zasoby z pakietu łatwiej dostępnego dla osób introwertycznych.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przestać odkładać na później zadania, które musimy wykonać, ale ich bardzo nie lubimy?

Jak przestać odkładać na później zadania, które musimy wykonać, ale ich bardzo nie lubimy?
  • Czym jest prokrastynacja i kiedy mamy z nią do czynienia?
  • z jakich ośmiu powodów najczęściej odkładamy realizację różnych zadań na później?
  • Jak zdiagnozować i wypracować samodyscyplinę, która pozwoli pokonać zły nawyk?
Czytaj więcej

Stwórz efektywny system uczenia się w miejscu pracy!

Stwórz efektywny system uczenia się w miejscu pracy!
  • Jakie jest osiem kluczowych różnic pomiędzy środowiskiem pracy a środowiskiem uczenia się w miejscu pracy?
  • Jakie są składowe i działanie środowiska uczenia się w miejscu pracy?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama