• Jakie są najczęstsze źródła konfliktu z przełożonym?
  • Jak wyjść obronną ręką z takiego konfliktu?

Wydawać by się mogło, że prościej funkcjonować w środowisku pozbawionym konfliktów. Prawda jest natomiast taka, że konflikty były i są zawsze tam, gdzie są ludzie. Konflikt to zderzenie ich poglądów, potrzeb, celów. Nie muszą one być zbieżne, często wręcz nie są. I gdyby nie konflikt, nigdy nie udałoby się znaleźć części wspólnej i czegokolwiek zrealizować.

Nie lubimy konfliktów, staramy się ich unikać, a tymczasem nierzadko są one siłą napędową. W relacji szef sprzedaży – przełożony występują równie często jak w każdej innej. Ich źródła mogą być następujące :

  • współzależność – zarówno przełożony, jak i podwładny zależą od siebie, to podstawowa zasada regulująca funkcjonowanie zespołów. To, jaki wynik osiągnie przełożony w dużej mierze zależy od pracy podwładnych. Z kolei warunki pracy i atmosfera to domena przełożonego. Tu najczęstszym polem konfliktów może być np. brak realizacji planu;
  • sprzeczne cele – wydawać by się mogło, że zarówno podwładny, jak i przełożony mają zbieżne cele. Najczęściej tak jest. Wystarczy sobie jednak wyobrazić dyrektora zarządzającego, który w firmie usługowej odpowiada za dział sprzedaży i dział operacyjny, wykonujący usługę. Szefowi sprzedaży będzie zależało na zrealizowaniu wolumenu sprzedaży, natomiast dyrektorowi zarządzającemu dodatkowo na utrzymaniu rentowności świadczonych usług. Konflikt jest tu naturalny i niejako wynika właśnie z możliwej sprzeczności celów;
  • konkurowanie o zasoby – niektórzy naukowcy twierdzą, że konkurowanie o zasoby będzie w przyszłości głównym czynnikiem wybuchu konfliktu zbrojnego o światowym zasięgu. Na poziomie każdego zespołu lub przedsiębiorstwa taka walka odbywa się każdego dnia. Może dotyczyć etatów, samochodów, wyposażenia, funduszy itp. Jest stałym elementem zarządzania;
  • kwestie personalne – kolokwialnie ujmując, brak chemii między przełożonym a podwładnym. To chyba najtrudniejsze pole konfliktu, ponieważ nie sposób go zażegnać merytoryką działania. Można go ograniczyć, z czasem nawet do minimum, ale różnice osobowościowe pozostaną.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Błazen, król czy rycerz?

Błazen, król czy rycerz?
  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama