• Jak stać się liderem, za którym podąży zespół?
  • Jak wzbudzić zaufanie w zespole?
  • Gdzie szukać inspiracji i wskazówek do dalszego rozwoju?
Marchewki zostaw w warzywniaku, a kije w stolarni

Nagrody i kary, czyli stara szkoła wychowywania dzieci i zarządzania ludźmi, przechodzi do lamusa. A może już przeszła? Wielu z nas wychowywało się jednak w tym duchu i pewnie nadal zdarza się nam tak postępować. Trudno zmienić nawyki. W tym artykule dowiesz się, dlaczego zmienić perspektywę, wyjść na prowadzenie i poczuć radość z bycia prawdziwym liderem.

Zanim zaczniesz, weź kartkę, coś do pisania i odpowiedz na poniższe pytania. Wróć do nich po przeczytaniu artykułu. Głęboko wierzę, że po lekturze spojrzysz inaczej na swoje odpowiedzi:

  1. Kto jest twoim idolem? Opisz go. Wskaż jego mocne strony. Co sprawia, że jest twoim wzorem?
  2. Ile czasu dziennie przeznaczasz na rozmowę ze swoim zespołem? Mam na myśli rozmowę merytoryczną, taką jak: porady rozwojowe, burze mózgów, rozwiązywanie problemów.
  3. Gdy rozmawiasz z zespołem – ile mówisz ty, a ile zespół?
  4. Co najbardziej cię denerwowało na początku kariery twojego lidera, gdy jeszcze nie byłeś szefem zespołu? Kto najbardziej cię denerwował i dlaczego tak było? Wypisz dokładnie i szczerze to, co cię irytowało. (Tak, wiem, dużo tego denerwowania, ale mam prośbę – odpowiedz na pytania szczerze).
  5. Jak zazwyczaj komunikujesz się z zespołem: spotkania grupowe, e-maile, rozmowy jeden na jeden, telefon? Których aktywności jest dużo, a których mało?

Daj sobie czas i popracuj nad odpowiedziami. To bardzo ważne, bo stanowi punkt wyjścia do Twojej dalszej pracy na drodze, by stać się lepszym liderem.

Nigdy nie będziesz liderem

Większość rzeczy na tym świecie wymaga pracy. Nie można być dobrym księgowym, nie znając nowelizacji ustaw o rozliczaniu czasu pracy. Nie można pisać dobrych artykułów bez znajomości tematu i pracy nad swoim stylem i umiejętności utrzymania uwagi czytelnika.

Z pewnością znasz przypadki złotych dzieci, czyli osób, które mają talent i są świetne w tym, co robią, od urodzenia. Jednak gdy zgłębimy ich historie, okaże się, że miały one wspaniałych nauczycieli, określoną drogę rozwoju i... w pewnym momencie życia podjęły decyzję, by coś zmienić.

Stawanie się liderem to mała gwiazdka, która powinna być wstawiona nad każdym tytułem dodawanym w swojej stopce e-mailowej. W opisie wspomnianej gwiazdki powinno znaleźć się rozwinięcie tematu w stylu: „Proces, który nigdy się nie kończy. Jeśli stwierdzę, że już jestem idealnym liderem, lepiej zakończ ze mną współpracę”.

Mocne? Nie do końca. Lider to osoba, która tak naprawdę nigdy nim do końca nie będzie. Proces rozwoju i dopasowania do twojej branży, realiów w zespole i firmie jest tak złożony, że przy dobrych wiatrach po latach praktyki możesz określić się mianem dobrego lidera.

Jest tylko jedna sytuacja, która stawia na twojej drodze rozwoju mocną kropkę – zjawisko, które pokazuje: OK, ten człowiek potrafi przewodzić. (Pod koniec artykułu nazwę ją wprost, a może już wcześniej znajdziesz ją w tekście).

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pracuj mądrze, nie ciężko

Pracuj mądrze, nie ciężko
  • Dlaczego praca głęboka jest szczególną kompetencją XXI w.?
  • Czym jest iluzja multitaskingu?
  • Jak mierzyć prawdziwą produktywność?
Czytaj więcej

Trudna sztuka przyznawania się do błędów

Trudna sztuka przyznawania się do błędów
  • Dlaczego wielu szefów wzbrania się przed przyznaniem się do błędu?
  • Dlaczego próba bycia nieomylnym się nie opłaca?
  • Jak przepraszać w sytuacjach zawodowych?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.