Maska superbohatera

Tylko on-line nr 53/2020

Z artykułu dowiedzą się Państwo:

  • Co robić, kiedy menedżer sam czuje się zagubiony i nie wie, jaką decyzję podjąć – pokazywać to zespołowi czy nie?
  • Na czym polega „trójpolówka” menedżerska?
  • Jak za pomocą „trójpolówki” przeprowadzić rozmowę z zespołem?

Otaczający świat codziennie nas zaskakuje. Bardzo często zdarzają się sytuacje, które wydają się nas przerastać lub są dla nas zupełnie nowe i w których zmuszeni jesteśmy działać po omacku. Nierzadko jako menedżerowie musimy też podejmować trudne decyzje – bywa że kluczowe dla losów firmy lub przynajmniej dla poziomu realizacji założonych planów, jednocześnie dbając o zespół, który również znajduje się w tej samej sytuacji. Sami podwładni w sytuacji, w której decyzje zostały podjęte w sposób dla nich korzystny, widzą w menedżerze niemalże superbohatera walczącego o nich jak lew. Kiedy jednak coś idzie nie tak, bardzo często ów superbohater zostaje natychmiast obarczony winą za niepowodzenia, a ludzie odwracają się od niego.

Czy zatem warto pokazywać zespołowi, że czegoś nie wiemy i że czujemy się zagubieni? Zdjąć maskę i pelerynę superbohatera i poprosić o pomoc? A może jednak lepiej pozostawić sytuację taką, jaka jest, grać na zwłokę i czekać, aż rozwiązanie samo się wyklaruje? Spójrzmy na ten dylemat z perspektywy tego, co może zyskać, a co stracić menedżer, kiedy pokaże zespołowi swoją „słabość”.

Straty vs zyski z pokazania swojej niepewności

Niewątpliwie w momencie, w którym menedżer zdecyduje się uczciwie poinformować zespół o tym, że nie wie co ma zrobić w danej sytuacji, może narazić się na straty, a przede wszystkim na utratę autorytetu. To często główna przyczyna tego, że przełożeni boją się rozmawiać o niektórych sprawach z członkami zespołu. Bardzo wiele zależy także od tego, jaki jest poziom otwartości komunikacji, a także na ile menedżer w swojej codziennej pracy jest osobą dyrektywną, nastawioną na cele, a na ile relacyjną, nastawioną na ludzi.

Pośrednio wiąże się to również z potencjalną utratą kontroli nad zespołem. Skoro lider otwarcie mówi o tym, że czegoś nie wie, to część osób może postrzegać tę sytuację jako przyzwolenie na podważanie decyzji i kompetencji szefa.

Kolejną kwestią jest odpowiedzialność za decyzję, która prędzej czy później będzie musiała zostać podjęta. W sytuacji okazania przez menedżera zagubienia zespół może mieć poczucie, że szef chce przerzucić na pracowników odpowiedzialność, a co za tym idzie ewentualne konsekwencje błędnych decyzji.

Dodatkowo większości menedżerów kołacze myśl: „Jeśli powiem im o swoich wątpliwościach, to zaraz dojdzie to do uszu moich przełożonych i będę postrzegany jako kiepski lider”. Pojawia się też ryzyko przyzwyczajenia zespołu do sytuacji, w której szef konsultuje z jego członkami wszystkie decyzje, a co się z tym wiąże – jego członkowie będą źle postrzegali powrót do trybu samodzielnego ich podejmowania.

Na szczęście dzięki odpowiedniemu przeprowadzeniu rozmowy z pracownikami menedżer może zwycięsko wyjść z tej trudnej sytuacji. Nie bez przyczyny mówi się, że dobry lider to taki, który potrafi odpowiednio wykorzystywać narzędzia, którymi dysponuje. Jednym z nich jest tzw. „trójpolówka”, czyli schemat przeprowadzenia rozmowy z zespołem. Scenariusz składa się z trzech elementów oraz małego wprowadzenia.

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.