• Dlaczego osoby z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej zarządzają firmami, prowadzą z sukcesem własne biznesy lub awansują w korporacjach, a pozostałe często znajdują się w ogonie satysfakcji z życia?
  • Dlaczego samoświadomy menedżer osiąga lepsze wyniki w pracy i jest szczęśliwszy na niwie prywatnej?
  • Jak rozwijać u siebie i swoich pracowników inteligencję emocjonalną?

Jako menedżerowie najczęściej przyjmujemy do pracy osoby z odpowiednimi wiedzą i doświadczeniem, a zwalniamy takie, które nie potrafią dopasować się do zespołu na poziomie postaw lub motywacji. Z kolei jako kandydaci najczęściej zatrudniamy się w nowym miejscu, kiedy oferowana praca daje perspektywę awansu, wpływu lub po prostu wyższych dochodów. Zwalniamy się zaś zazwyczaj z powodu… fatalnego SZEFA. Kluczem są EMOCJE, które notorycznie pomijamy na etapie rekrutacji, zarządzania i treningu menedżerskiego.

W paszczy afektu

Miejsce akcji: Kraków, duża firma sprzedażowa. Przyjechałem na sesje mentoringowe z najlepszymi handlowcami. Przed pierwszym spotkaniem podchodzi do mnie pani menedżer oddziału i pyta: – Tomek, czy mogę zobaczyć, jak pracujesz? Ufam ci, bo dużo dobrego o tobie słyszałam, ale chciałabym być obecna na jednej sesji.

Oczywiście, jeżeli przedstawicielka wyrazi zgodę, nie widzę przeciwwskazań, to całkowicie zrozumiałe, że chcesz poznać mój warsztat – odpowiedziałem. Sesja wystartowała. Prowadzę ją relacyjnie. Po kwadransie wkradają się emocje. Pani menedżer kręci się na krześle. W końcu nie wytrzymuje i wybucha w kierunku jednej z uczestniczek: – Laska, ty słuchaj Tomka, kur**! Tomek to bardzo mądry człowiek! Przejechał setki kilometrów, żeby nam pomóc!

Skonfundowany spojrzałem na panią menedżer i zaapelowałem:

Dziękuję za pomoc. Pozwól mi jednak poprowadzić sesję według założonego na początku kontraktu. O jej przebiegu porozmawiamy po jej zakończeniu. Możemy się tak umówić?

Pani menedżer odpowiedziała: – Tak, sorry, po prostu mnie wku**iła.

Epilog: po miesiącu z firmy odeszła kluczowa przedstawicielka handlowa, a po trzech firma zwolniła panią menedżer.

Porwanie emocjonalne

Analfabetyzm emocjonalny to nie tylko niekontrolowane wybuchy wściekłości, ale również brak świadomości własnych odczuć, emocji innych, niepotrzebne ruminacje (zadręczanie się) i niewłaściwe wyrażanie krytyki. To ostatnie jest najczęstszym powodem odejść z pracy. W mózgu winowajcą porwań emocjonalnych jest układ limbiczny składający się m.in. z hipokampu i ciała migdałowatego, które jest swoistym magazynem emocji związanych z przeszłością i, często nieadekwatnych, reakcji emocjonalnych wdrukowanych w nas w czasie wzrastania (1-6. rok życia).

Master Person Analysis jest systemem opartym na kwestionariuszu osobowości zawodowej, stworzonym przez firmę Master Management International z siedzibą w Danii. Test ten już od ponad 30 lat jest z powodzeniem wykorzystywany na rynkach Europy. Master Person Analysis należy do kategorii testów psychologicznych zaprojektowanych pod kątem potrzeb działów personalnych. W Polsce z Master Person Analysis korzystają m.in.: Empik, FM Logistics, Valeant (ICN Polfa Rzeszów), KRKA, Pandora, Pramerica, Ramirent, Sonion.

 

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Szef niebieski z domieszką czerwonego

SS_52_66.jpg
  • Dlaczego każdy dyrektor jest mieszanką różnych stylów zarządzania?
  • W jaki sposób style konstruktywne uzyskują przewagę nad stylami defensywnymi?
Czytaj więcej

Jak przestawić handlowców z kontaktu bezpośredniego z klientem na rozmowy telefoniczne?

SS_52_26.jpg
  • Co powinien zrobić menedżer, aby ułatwić handlowcom sprzedaż za pomocą kanałów zdalnych?
  • Jak wyznaczać handlowcom cele w okresie pandemii?
  • Jakich rad warto udzielić pracownikom w zakresie organizacji pracy zdalnej?
Czytaj więcej

"Święte krowy" w zespole ‑ tolerować, eliminować czy nawracać?

SS_52_22.jpg
  • Jakie podejście w pracy z osiągającym doskonałe wyniki, ale niesubordynowanym handlowcem lepiej się sprawdza: akceptacja czy karcenie?
  • Jakie przykłady ze świata sportu przemawiają za jednym i drugim podejściem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama