• Dlaczego osoby z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej zarządzają firmami, prowadzą z sukcesem własne biznesy lub awansują w korporacjach, a pozostałe często znajdują się w ogonie satysfakcji z życia?
  • Dlaczego samoświadomy menedżer osiąga lepsze wyniki w pracy i jest szczęśliwszy na niwie prywatnej?
  • Jak rozwijać u siebie i swoich pracowników inteligencję emocjonalną?

Jako menedżerowie najczęściej przyjmujemy do pracy osoby z odpowiednimi wiedzą i doświadczeniem, a zwalniamy takie, które nie potrafią dopasować się do zespołu na poziomie postaw lub motywacji. Z kolei jako kandydaci najczęściej zatrudniamy się w nowym miejscu, kiedy oferowana praca daje perspektywę awansu, wpływu lub po prostu wyższych dochodów. Zwalniamy się zaś zazwyczaj z powodu… fatalnego SZEFA. Kluczem są EMOCJE, które notorycznie pomijamy na etapie rekrutacji, zarządzania i treningu menedżerskiego.

W paszczy afektu

Miejsce akcji: Kraków, duża firma sprzedażowa. Przyjechałem na sesje mentoringowe z najlepszymi handlowcami. Przed pierwszym spotkaniem podchodzi do mnie pani menedżer oddziału i pyta: – Tomek, czy mogę zobaczyć, jak pracujesz? Ufam ci, bo dużo dobrego o tobie słyszałam, ale chciałabym być obecna na jednej sesji.

Oczywiście, jeżeli przedstawicielka wyrazi zgodę, nie widzę przeciwwskazań, to całkowicie zrozumiałe, że chcesz poznać mój warsztat – odpowiedziałem. Sesja wystartowała. Prowadzę ją relacyjnie. Po kwadransie wkradają się emocje. Pani menedżer kręci się na krześle. W końcu nie wytrzymuje i wybucha w kierunku jednej z uczestniczek: – Laska, ty słuchaj Tomka, kur**! Tomek to bardzo mądry człowiek! Przejechał setki kilometrów, żeby nam pomóc!

Skonfundowany spojrzałem na panią menedżer i zaapelowałem:

Dziękuję za pomoc. Pozwól mi jednak poprowadzić sesję według założonego na początku kontraktu. O jej przebiegu porozmawiamy po jej zakończeniu. Możemy się tak umówić?

Pani menedżer odpowiedziała: – Tak, sorry, po prostu mnie wku**iła.

Epilog: po miesiącu z firmy odeszła kluczowa przedstawicielka handlowa, a po trzech firma zwolniła panią menedżer.

Porwanie emocjonalne

Analfabetyzm emocjonalny to nie tylko niekontrolowane wybuchy wściekłości, ale również brak świadomości własnych odczuć, emocji innych, niepotrzebne ruminacje (zadręczanie się) i niewłaściwe wyrażanie krytyki. To ostatnie jest najczęstszym powodem odejść z pracy. W mózgu winowajcą porwań emocjonalnych jest układ limbiczny składający się m.in. z hipokampu i ciała migdałowatego, które jest swoistym magazynem emocji związanych z przeszłością i, często nieadekwatnych, reakcji emocjonalnych wdrukowanych w nas w czasie wzrastania (1-6. rok życia).

Master Person Analysis jest systemem opartym na kwestionariuszu osobowości zawodowej, stworzonym przez firmę Master Management International z siedzibą w Danii. Test ten już od ponad 30 lat jest z powodzeniem wykorzystywany na rynkach Europy. Master Person Analysis należy do kategorii testów psychologicznych zaprojektowanych pod kątem potrzeb działów personalnych. W Polsce z Master Person Analysis korzystają m.in.: Empik, FM Logistics, Valeant (ICN Polfa Rzeszów), KRKA, Pandora, Pramerica, Ramirent, Sonion.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy szef sprzedaży musi umieć sprzedawać?

SS_51_66.jpg
  • Na czym polega skuteczne zarządzanie sprzedażą?
  • Jak stworzyć dobrą strategię sprzedaży?
  • Na jakie pytania powinien sobie odpowiedzieć szef sprzedaży, zanim opracuje strategię dla całego działu?
Czytaj więcej

Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności i kryzysu

SS_51_32.jpg
  • Czy do emocji można podejść... bez emocji?
  • Jak wspierać i motywować zespół do działania mimo trudnych warunków i towarzyszących im emocji?
  • Na czym polega technika dziennika emocji i metoda siedmiu kroków radzenia sobie z emocjami?
Czytaj więcej

Zamrożeni lękiem

SS_51_28.jpg
  • Dlaczego kryzys zmienia zespoły?
  • Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności?
  • Czy menedżer w dobie burzliwych transformacji musi sam transformować?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama