Motywowanie na odległość?

Tylko on-line nr 51/2020

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co najbardziej demotywuje pracowników zdalnych?
  • Jakie zasady współpracy warto wprowadzić w zespole pracującym zdalnie, żeby dbać o jego motywację?
  • Jak wykorzystać system CRM do motywowania przez cele?

Praca zdalna to w wielu działach handlowych chleb powszedni. Przed wprowadzeniem stanu epidemii najczęściej występowała jednak w trybie mieszanym: część obowiązków wykonywana była z biura, część z domu, a część w terenie. Obecnie w większości przypadków jest ona realizowana całkowicie zdalnie. Szef sprzedaży ma w związku z tym ograniczony wpływ na zespół.

Samodzielna, a często nawet samotna praca, bez bezpośredniego kontaktu z szefem i współpracownikami, nierzadko demotywuje handlowców, zwłaszcza jeżeli z natury są oni osobami ekstrawertycznymi i towarzyskimi. Zarządzając rozproszonym zespołem sprzedawców, nie można o tym zapominać, nawet jeśli mimo sytuacji mają oni częsty kontakt z klientami.

Zacznij od zaufania

W pracy zdalnej szczególnie ważne jest, aby ufać swojemu zespołowi. W innym wypadku jako szef sprzedaży będziesz czuć się niekomfortowo, a pracownicy mogą być sfrustrowani wskutek braku zaufania i nadmiernej kontroli. Zaufanie to nie może być jednak bezkrytyczne, ale poparte jasnymi zasadami, opracowanymi przez menedżera wspólnie z zespołem. W pracy zdalnej sprawdzają się osoby skoncentrowane na wynikach i umiejące wziąć odpowiedzialność za swoje działania. Jeśli masz wątpliwość co do kandydatów na członków zespołu, zastanawiasz się, czy posiadają te cechy, dwa razy pomyśl, zanim ich zatrudnisz. Musisz mieć odpowiednich ludzi na pokładzie, aby powierzyć im pracę zdalną. Oczywiście w sytuacji pandemii koronawirusa, która zaskoczyła wszystkich, nie było to możliwe, ale rekrutując z intencją powierzania handlowcom wykonywania obowiązków na odległość, bierz pod uwagę ich predyspozycje do wykonywania pracy zdalnej.

Stwórz przewidywalne środowisko i zasady współpracy

Pracowników demotywuje, nie tylko w pracy zdalnej, brak jasnych zasad i standardów postępowania w określonych, powtarzalnych sytuacjach. Dlatego potrzebne są klarowne wskazówki, które zapewnią poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności w formule pracy na odległość. Zasady współpracy powinny obejmować kluczowe aspekty i formy komunikacji, sposób monitorowania aktywności, cele i wskaźniki do osiągnięcia przez zespół i jego członków.


Jakie zasady współpracy warto wprowadzić w zespole?

  • Godziny pracy i czas dostępności poszczególnych osób w ciągu dnia/tygodnia pracy.
  • Określone statusy pracy: spotkanie z klientem, praca biurowa, trasa, przygotowanie ofert, cold calling.
  • Informowanie o statusie pracy w kalendarzu elektronicznym lub na czacie dostępnym dla wszystkich członków zespołu.
  • Tryb załatwiania spraw prywatnych w trakcie pracy.
  • Standardowy rytm spotkań zespołowych (online lub telefonicznie) – jedno spotkanie robocze w tygodniu i jedno strategiczne w miesiącu powinno wystarczyć.
  • Korzystanie z wewnętrznego czatu i innych narzędzi do szybkiej wymiany informacji pomiędzy członkami zespołu w domu/w terenie i biurze.
  • Jasne zasady eksploatacji i używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Szef niebieski z domieszką czerwonego

SS_52_66.jpg
  • Dlaczego każdy dyrektor jest mieszanką różnych stylów zarządzania?
  • W jaki sposób style konstruktywne uzyskują przewagę nad stylami defensywnymi?
Czytaj więcej

Jak przestawić handlowców z kontaktu bezpośredniego z klientem na rozmowy telefoniczne?

SS_52_26.jpg
  • Co powinien zrobić menedżer, aby ułatwić handlowcom sprzedaż za pomocą kanałów zdalnych?
  • Jak wyznaczać handlowcom cele w okresie pandemii?
  • Jakich rad warto udzielić pracownikom w zakresie organizacji pracy zdalnej?
Czytaj więcej

"Święte krowy" w zespole ‑ tolerować, eliminować czy nawracać?

SS_52_22.jpg
  • Jakie podejście w pracy z osiągającym doskonałe wyniki, ale niesubordynowanym handlowcem lepiej się sprawdza: akceptacja czy karcenie?
  • Jakie przykłady ze świata sportu przemawiają za jednym i drugim podejściem?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama