• Kiedy przechodzenie z pracownikami na „ty” jest dobrym rozwiązaniem?
  • Jakie problemy może generować takie podejście?
  • Kto powinien proponować przejście na „ty”?
Mówmy sobie po imieniu!

Pani Magdaleno, poproszę o dokumenty” albo „Pani Magdo, proszę o dokumenty”, a może „Magda, przynieś segregator z półki”. Którą wersję wybrać? Czy warto się nad tym w ogóle zastanawiać? Okazuje się, że sprawa nie jest taka oczywista, bo nie ma jednego klucza pasującego do każdej struktury i organizacji.

Dlaczego właściwie sobie „panujemy”?

Nie wszyscy wiedzą, że zwrot „pan” znany jest w języku polskim od XIII w. Używany był jako tytuł grzecznościowy skierowany do mężczyzn stanu szlacheckiego lub rycerskiego. Właśnie w taki sposób zwracano się do tych, którzy sprawowali władzę, posiadali także duży majątek i włości. Z czasem określenie to zaczęto stosować do wszystkich mężczyzn, którzy mieli wyższy status społeczny, a zwrócenie się do kogokolwiek na „ty” uznawane było za niegrzeczność, wręcz obrazę. Dziś żyjemy w zupełnie innych czasach, a wraz z wejściem na polski rynek zachodnich marek przyszła także moda na fraternizację, której efektem jest właśnie zwracanie się do siebie po imieniu bez względu na wiek i zajmowane stanowisko. Forma takiej komunikacji zyskała bardzo szybko sporą rzeszę zwolenników, chociaż jest też duża liczba osób, które nadal uważają, że lepiej pozostać przy formie „pan/pani”. Zmienił się także wiek osób zajmujących najwyższe stanowiska. Kiedyś szef kojarzony był z poważnym wiekiem i bogatym doświadczeniem zawodowym. Teraz w coraz większej liczbie firm najwyższe stanowiska piastują osoby młode, zdolne i dobrze wykształcone, a podejście do pracowników staje się bardziej nowoczesne i luźne. W relacjach zawodowych przejmowane są zachodnie standardy, według których niezależnie od wieku ludzie odnoszą się do siebie tak samo.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą
  • Czy wykształcenie jest w dzisiejszych czasach istotne, czy nie ma większego znaczenia?
  • Jakie są obecnie najbardziej pożądane umiejętności miękkie?
  • Co to znaczy, że szef powinien umieć sprzedawać siebie handlowcom?
Czytaj więcej

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe
  • Jakie są kluczowe kompetencje dobrego menedżera sprzedaży?
  • Jakie pytania powinien sobie zadać każdy szef zespołu?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.