• Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
  • Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
  • Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?

Milczenie jest złotem, a mowa srebrem. Każdy z nas słyszał tę maksymę wielokrotnie, ale mam wrażenie, że nie do końca ją rozumiemy. Zdarza się, że milczenie jest brane za brak ochoty do rozmowy lub niewiedzę. Często mamy obawy, że jeśli nie wypowiemy się na dany temat lub nie skomentujemy w jakikolwiek sposób wypowiedzi naszego rozmówcy, zostaniemy ocenieni jako osoby mało kompetentne. Ale milczenie często jest jedynym sposobem poznania drugiego człowieka. (…)

Jeśli chcemy sprawić, by nasza komunikacja stała się naprawdę efektywna i rzeczywiście prowadziła do osiągnięcia porozumienia, musimy przede wszystkim nauczyć się słuchać innych. Ale słuchanie to nie tylko słyszenie. Słyszenie to proces bierny. Słyszymy po prostu to, co dociera do naszego narządu słuchu, do ucha. Natomiast słuchanie to inaczej uwaga słuchowa, świadome skupianie się na tym, co do tego ucha dolatuje. To koncentrowanie się nie tylko na treści słów, ale również na sile i tonie głosu, wysokości dźwięku, akcencie, dynamice wypowiedzi czy kontekście, emocjach i intencji. To słuchanie uważne, aktywne, słuchanie z zamiarem zrozumienia, które polega na wykorzystaniu empatii – czyli zdolności do wczucia się w sytuację innej osoby – zrozumieniu i akceptacji rozmówcy. Chodzi więc o pozytywną reakcję na zachowanie rozmówcy, cieszenie się rozmową z nim. Mistrz efektywnej komunikacji to przede wszystkim ekspert w słuchaniu. Mistrz empatycznego słuchania. Podążaj więc za słowami Stephena R. Coveya, autora książki 7 skutecznych nawyków działania, który pisał: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym”.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Miara dobrego lidera

SS_47_60.jpg
  • Jakie są trzy najczęściej wskazywane przez samych menedżerów sprzedaży obowiązki szefa działu handlowego?
  • Na realizację jakich zadań szefowie sprzedaży poświęcają najwięcej czasu?
  • Jaki jest role model szefa sprzedaży?
  • Jak w nowatorski sposób rozwijać „miękkie ramię” przywództwa?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 47/2019

Każdemu innym szefem będziesz!

SS_47_27.jpg
  • Jakim szefem jest choleryk, a jakim melancholik?
  • Który typ osobowości najlepiej predestynuje handlowca do szybkiego zamykania transakcji, a który do budowania długoterminowych relacji?
  • Jakie są najczęstsze deficyty osób o poszczególnych typach osobowości?
Czytaj więcej

"Uprzejmie donoszę..."

SS_47_22.jpg
  • Co najczęściej kieruje pracownikami, którzy przychodzą do szefa na skargę?
  • Jak reagować, gdy nasz podwładny regularnie donosi o tym, co się dzieje w zespole?
  • Jak pracownik-donosiciel wpływa na funkcjonowanie zespołu?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama