• Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
  • Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
  • Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?

Milczenie jest złotem, a mowa srebrem. Każdy z nas słyszał tę maksymę wielokrotnie, ale mam wrażenie, że nie do końca ją rozumiemy. Zdarza się, że milczenie jest brane za brak ochoty do rozmowy lub niewiedzę. Często mamy obawy, że jeśli nie wypowiemy się na dany temat lub nie skomentujemy w jakikolwiek sposób wypowiedzi naszego rozmówcy, zostaniemy ocenieni jako osoby mało kompetentne. Ale milczenie często jest jedynym sposobem poznania drugiego człowieka. (…)

Jeśli chcemy sprawić, by nasza komunikacja stała się naprawdę efektywna i rzeczywiście prowadziła do osiągnięcia porozumienia, musimy przede wszystkim nauczyć się słuchać innych. Ale słuchanie to nie tylko słyszenie. Słyszenie to proces bierny. Słyszymy po prostu to, co dociera do naszego narządu słuchu, do ucha. Natomiast słuchanie to inaczej uwaga słuchowa, świadome skupianie się na tym, co do tego ucha dolatuje. To koncentrowanie się nie tylko na treści słów, ale również na sile i tonie głosu, wysokości dźwięku, akcencie, dynamice wypowiedzi czy kontekście, emocjach i intencji. To słuchanie uważne, aktywne, słuchanie z zamiarem zrozumienia, które polega na wykorzystaniu empatii – czyli zdolności do wczucia się w sytuację innej osoby – zrozumieniu i akceptacji rozmówcy. Chodzi więc o pozytywną reakcję na zachowanie rozmówcy, cieszenie się rozmową z nim. Mistrz efektywnej komunikacji to przede wszystkim ekspert w słuchaniu. Mistrz empatycznego słuchania. Podążaj więc za słowami Stephena R. Coveya, autora książki 7 skutecznych nawyków działania, który pisał: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym”.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Czy szef sprzedaży musi umieć sprzedawać?

SS_51_66.jpg
  • Na czym polega skuteczne zarządzanie sprzedażą?
  • Jak stworzyć dobrą strategię sprzedaży?
  • Na jakie pytania powinien sobie odpowiedzieć szef sprzedaży, zanim opracuje strategię dla całego działu?
Czytaj więcej

Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności i kryzysu

SS_51_32.jpg
  • Czy do emocji można podejść... bez emocji?
  • Jak wspierać i motywować zespół do działania mimo trudnych warunków i towarzyszących im emocji?
  • Na czym polega technika dziennika emocji i metoda siedmiu kroków radzenia sobie z emocjami?
Czytaj więcej

Zamrożeni lękiem

SS_51_28.jpg
  • Dlaczego kryzys zmienia zespoły?
  • Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności?
  • Czy menedżer w dobie burzliwych transformacji musi sam transformować?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama