• Jak usprawnić komunikację dzięki nauce efektywnego słuchania?
  • Jak nawiązywać kontakt wzrokowy, by nie wzbudzić w rozmówcy poczucia osaczenia?
  • Dlaczego w skutecznej komunikacji tak ważna jest umiejętność parafrazowania?
Naucz się słuchać - milczenie jest złotem

Milczenie jest złotem, a mowa srebrem. Każdy z nas słyszał tę maksymę wielokrotnie, ale mam wrażenie, że nie do końca ją rozumiemy. Zdarza się, że milczenie jest brane za brak ochoty do rozmowy lub niewiedzę. Często mamy obawy, że jeśli nie wypowiemy się na dany temat lub nie skomentujemy w jakikolwiek sposób wypowiedzi naszego rozmówcy, zostaniemy ocenieni jako osoby mało kompetentne. Ale milczenie często jest jedynym sposobem poznania drugiego człowieka. (…)

Jeśli chcemy sprawić, by nasza komunikacja stała się naprawdę efektywna i rzeczywiście prowadziła do osiągnięcia porozumienia, musimy przede wszystkim nauczyć się słuchać innych. Ale słuchanie to nie tylko słyszenie. Słyszenie to proces bierny. Słyszymy po prostu to, co dociera do naszego narządu słuchu, do ucha. Natomiast słuchanie to inaczej uwaga słuchowa, świadome skupianie się na tym, co do tego ucha dolatuje. To koncentrowanie się nie tylko na treści słów, ale również na sile i tonie głosu, wysokości dźwięku, akcencie, dynamice wypowiedzi czy kontekście, emocjach i intencji. To słuchanie uważne, aktywne, słuchanie z zamiarem zrozumienia, które polega na wykorzystaniu empatii – czyli zdolności do wczucia się w sytuację innej osoby – zrozumieniu i akceptacji rozmówcy. Chodzi więc o pozytywną reakcję na zachowanie rozmówcy, cieszenie się rozmową z nim. Mistrz efektywnej komunikacji to przede wszystkim ekspert w słuchaniu. Mistrz empatycznego słuchania. Podążaj więc za słowami Stephena R. Coveya, autora książki 7 skutecznych nawyków działania, który pisał: „Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym”.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak nie marnować firmowych pieniędzy

Jak nie marnować firmowych pieniędzy
  • W jaki sposób firmy najczęściej marnują pieniądze?
  • Jak niewłaściwie sporządzona specyfikacja utrudnia zakupy?
  • Dlaczego zbyt niska cena zakupu nie powinna nas cieszyć?
Czytaj więcej

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy

10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy
  • Jakie są trzy podstawowe warunki dotyczące głębszej motywacji do realizacji zadań, obowiązków i odpowiedzialności wynikających z roli?
  • Jakie cechy pomagają dyrektorom sprzedaży w realizacji codziennych obowiązków?
  • Na czym polega magia naturalnych predyspozycji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.