- W jakich sytuacjach nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii?
- W jaki sposób szef może ułatwić wdrożenie nowego handlowca?
- Z kim szef powinien podzielić się odpowiedzialnością za to zadanie?

Wprowadzenie nowego pracownika do zespołu to złożony proces. Niekiedy zdarza się, że „nowy” nie jest chętnie witany, a szef nie ma wsparcia we wdrażaniu go do pracy. W artykule postaram się pokazać, dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym poradzić.
Pojawienie się nowej osoby w dziale sprzedaży może powodować u dotychczasowych pracowników niepokój, poczucie, że wzrosła wewnętrzna konkurencja, a czasem również strach o własną posadę. To naturalne reakcje i nie można się im dziwić. Bez względu na powody, dla których zatrudnia się nowego handlowca, warto tak kształtować relacje w zespole, aby tego typu zmiany przebiegały płynnie, a zespół wspierał nowego współpracownika.
Zmiany w zespole
Kiedy nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii? Jest kilka sytuacji, które powodują taki stan rzeczy.
- Kiedy ktoś, kto był lubiany w zespole, został zwolniony i na jego miejsce zatrudniono nową osobę. Nie ma znaczenia, z jakich powodów nastąpiło zwolnienie, nowy pracownik nie wzbudzi sympatii i bez wsparcia przełożonego będzie miał na początku trudności.
- Kiedy zatrudnienie nowego pracownika odebrane zostało jako pozamerytoryczne. Nie ma znaczenia, czy faktyczne tak było, czy to tylko korytarzowa plotka. Zespół nie przyjmie takiej osoby z otwartymi ramionami.
- Kiedy w wyniku restrukturyzacji lub innego ogólnego procesu zmienia się prawie połowa zespołu. To właściwe zawsze powoduje podział na „nowych” i „starych”.
- Kiedy nowy pracownik to znana na rynku gwiazda sprzedaży. Część zespołu może zacząć się obawiać o swoją przyszłość.
- Kiedy osoba mająca rozpocząć pracę w jakiś sposób się wyróżnia, np. młodym wiekiem, jakąś innością, która może powodować dystans. Jakkolwiek uważam, że takie zachowanie jest naganne i niedopuszczalne, może się jednak wydarzyć.
Można by wymieniać jeszcze wiele przykładów, najważniejsze jednak jest to, jak sobie z nimi poradzić. Trzeba bowiem pamiętać o jednej rzeczy – atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Jeśli są powody, dla których jest zła bądź się pogarsza, trzeba je eliminować. Trzeba również przewidywać i być na takie sytuacje przygotowanym. Zbudowanie właściwych relacji w zespole to żmudna praca, a zepsuć ją jedną niewłaściwą decyzją jest dosyć łatwo.
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
