• W jakich sytuacjach nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii?
  • W jaki sposób szef może ułatwić wdrożenie nowego handlowca?
  • Z kim szef powinien podzielić się odpowiedzialnością za to zadanie?
"Nie chcemy nowego"

Wprowadzenie nowego pracownika do zespołu to złożony proces. Niekiedy zdarza się, że „nowy” nie jest chętnie witany, a szef nie ma wsparcia we wdrażaniu go do pracy. W artykule postaram się pokazać, dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym poradzić.

Pojawienie się nowej osoby w dziale sprzedaży może powodować u dotychczasowych pracowników niepokój, poczucie, że wzrosła wewnętrzna konkurencja, a czasem również strach o własną posadę. To naturalne reakcje i nie można się im dziwić. Bez względu na powody, dla których zatrudnia się nowego handlowca, warto tak kształtować relacje w zespole, aby tego typu zmiany przebiegały płynnie, a zespół wspierał nowego współpracownika.

Zmiany w zespole

Kiedy nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii? Jest kilka sytuacji, które powodują taki stan rzeczy.

  • Kiedy ktoś, kto był lubiany w zespole, został zwolniony i na jego miejsce zatrudniono nową osobę. Nie ma znaczenia, z jakich powodów nastąpiło zwolnienie, nowy pracownik nie wzbudzi sympatii i bez wsparcia przełożonego będzie miał na początku trudności.
  • Kiedy zatrudnienie nowego pracownika odebrane zostało jako pozamerytoryczne. Nie ma znaczenia, czy faktyczne tak było, czy to tylko korytarzowa plotka. Zespół nie przyjmie takiej osoby z otwartymi ramionami.
  • Kiedy w wyniku restrukturyzacji lub innego ogólnego procesu zmienia się prawie połowa zespołu. To właściwe zawsze powoduje podział na „nowych” i „starych”.
  • Kiedy nowy pracownik to znana na rynku gwiazda sprzedaży. Część zespołu może zacząć się obawiać o swoją przyszłość.
  • Kiedy osoba mająca rozpocząć pracę w jakiś sposób się wyróżnia, np. młodym wiekiem, jakąś innością, która może powodować dystans. Jakkolwiek uważam, że takie zachowanie jest naganne i niedopuszczalne, może się jednak wydarzyć.

Można by wymieniać jeszcze wiele przykładów, najważniejsze jednak jest to, jak sobie z nimi poradzić. Trzeba bowiem pamiętać o jednej rzeczy – atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Jeśli są powody, dla których jest zła bądź się pogarsza, trzeba je eliminować. Trzeba również przewidywać i być na takie sytuacje przygotowanym. Zbudowanie właściwych relacji w zespole to żmudna praca, a zepsuć ją jedną niewłaściwą decyzją jest dosyć łatwo.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Przywództwo na miarę czasów

Przywództwo na miarę czasów
  • Dlaczego zmiana stylu przewodzenia zespołowi nie jest już wyborem, lecz faktem?
  • Kim jest prawdziwy lider?
  • Czego dzisiejsi pracownicy oczekują od swoich menedżerów?
Czytaj więcej

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?
  • Po co przeprowadzać audyt w dziale sprzedaży?
  • Czy może się zdarzyć, że w ramach audytu nie znajdziemy żadnego obszaru do usprawnień?
  • Jak udzielać informacji zwrotnej pracownikom po audycie?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.