• Czy niezorganizowany, niedotrzymujący ustalonych terminów handlowiec może być skuteczny?              
  • Jakie są najczęstsze powody niezorganizowania handlowców i które z nich powinny nas zaniepokoić?          
Nie ogarnia... czy nie chce ogarniać?

Czy niezorganizowany, nieraportujący, niedotrzymujący ustalonych terminów, niestawiający się lub zapominający o spotkaniach handlowiec może być skuteczny?

Moje doświadczenie pokazuje, że tak. Wszystko zależy od tego, jakie są powody jego „niezorganizowania”.

Idealny pracownik

Nie twierdzę, że taki istnieje, ponieważ każdy zna inną jego definicję. Mam tutaj na myśli nie tylko pracodawcę, ale i pracownika – ich rozumienie tego terminu może się bardzo różnić. Dla przykładu: mimo że to Adam, pojawiający się na każdym spotkaniu pięć minut przed czasem oraz nieopuszczający żadnego dnia w pracy, uważa się za wzór do naśladowania, jego kolega Krzysztof, pomimo długiego urlopu, jest w stanie sam zrealizować 1/3 budżetu firmy.

Wiele ważnych czynników składa się na definicję idealnego handlowca, ale jednego na pewno będzie wymagać każdy szef – efektywności w sprzedaży. Oto moja subiektywna lista najważniejszych cech, które definiują efektywność sprzedawcy:

[ 1 ] Branie odpowiedzialności za powierzone zadania, a tym samym bycie godnym zaufania.

[ 2 ] Nastawienie na cel, a dokładniej na realizację celu, czyli „zrobienie targetu”.

[ 3 ] Umiejętność zarządzania swoim czasem w pracy.

[ 4 ] Zorganizowanie i dyscyplina – tutaj z pomocą przychodzą wszelkiego rodzaju notatniki, kalendarze, planery.

[ 5 ] Pewność siebie – tylko sprzedawca, który wierzy w skuteczność swoich produktów czy usług, jest w stanie kogoś do nich przekonać.

[ 6 ] Elastyczność – bo na swojej drodze handlowiec napotka różnych klientów, do których będzie musiał dopasować swój styl sprzedaży.

[ 7 ] Komunikatywność – sprzedawca powinien wiedzieć, kiedy aktywnie sprzedawać, a kiedy aktywnie słuchać.

[ 8 ] Odporność na stres – co wydaje się niezbędne głównie pod koniec kwartału i roku.

Warto podkreślić, że przytoczone cechy dobrego handlowca odnoszą się nie tylko do relacji sprzedawca – klient, ale i sprzedawca – menedżer. To, jak pracownik odnajduje się w relacjach w zespole, w dużej mierze pokazuje jego podejście do klientów zewnętrznych.

Kiedy handlowiec ma poważne problemy z realizacją swoich celów, ze zorganizowaniem i dyscypliną, najważniejszym pytaniem zdaje się „Dlaczego?”.

 

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kandydat na handlowca pod lupą

Kandydat na handlowca pod lupą
  • Jak (i czy w ogóle) sprawdzać umiejętności sprzedażowe kandydata na handlowca w procesie rekrutacji?
  • Jak zweryfikować kompetencje miękkie handlowca?
  • Co handlowiec powinien umieć wyliczyć?
Czytaj więcej

"Sprzedaj mi ten długopis"

"Sprzedaj mi ten długopis"
  • Jak usprawnić proces rekrutacji na stanowiska handlowe w firmie?
  • Jak stworzyć profil poszukiwanego handlowca dostosowany do potrzeb konkretnej firmy?
  • Jakie błędy poznawcze i błędne przekonania mogą wpłynąć na proces weryfikacji umiejętności kandydata?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.