Zapada decyzja o zmianie warunków wynagradzania proponowanych sprzedawcom. Firma chce obniżyć prowizję lub podstawę albo znacznie zwiększyć target. Jednym słowem – zrobić coś, co nie do końca jest dla sprzedawców korzystne. W jaki sposób ogłosić zmiany, aby nie wpłynęły na handlowców demotywująco?

Jeśli chcemy przeprowadzić jakiekolwiek zmiany dotyczące tak drażliwej kwestii jak dochód handlowca, musimy brać pod uwagę, że spotka się to z niezadowoleniem. Ludzie nie lubią zmian – burzą one dotychczasowy porządek, zasady i reguły, które znali. Co ciekawe, dzieje się tak niezależnie od tego, czy zmiana jest pozytywna, czy nie.

Rozważając problem pogorszenia warunków finansowych sprzedawcy, należy odróżnić wynagrodzenie od prowizji. Wynagrodzenie to kwota, którą otrzymuje handlowiec za pracę wykonywaną podczas standardowego dnia pracy. Prowizja to dodatkowe pieniądze, które handlowiec otrzymuje za realizację planu lub celu, wyznaczonych przez przełożonego lub pracodawcę. Warto zawsze się zastanowić, czy obniżenie sprzedawcy prowizji albo wynagrodzenia jest jedynym lub najlepszym rozwiązaniem w danej sytuacji. Czy na pewno nie ma innego wyjścia?

Załóżmy jednak, że zmiana polegająca na pogorszeniu warunków finansowych zatrudnienia sprzedawców jest nieunikniona. Pierwszą reakcją będzie obniżenie poziomu motywacji pracowników sprzedaży oraz poczucie niesprawiedliwości – z tym wiąże się na ogół spadek wydajności i efektywności. Jest to reakcja naturalna i nie powinna ona nikogo dziwić.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.