• Jak skutecznie definiować cele jako menedżer sprzedaży?
  • Jak budować autorytet w zespole?
  • Jak udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej?

Współczesny menedżer sprzedaży to nie tylko skuteczny handlowiec, którego awansowano w strukturze firmowej za wyniki. Współpraca z zespołem, która prowadzi do konkretnych wyników, wymaga od niego szeregu kompetencji miękkich.

Na potrzeby projektów rozwojowych kadry średniego szczebla zarządzającego w działach handlowych w różnych branżach realizowałem przez kilka ostatnich lat badania nad kluczowymi kompetencjami menedżerów sprzedaży, które pozwalają im osiągnąć sukces1. Okazało się, że poza umiejętnością wnioskowania z twardych danych rynkowych pozostałe cechy to kompetencje miękkie. Co ciekawe, praktycznie wszyscy menedżerowie stwierdzili, że te kluczowe kompetencje wykształcili, świadomie nad nimi pracując, tworząc z nich nawyki. Zatem, jakie to kompetencje? Oto lista pięciu kluczowych:

1. Regularne pracowanie na celach

Skuteczny menedżer praktycznie każde swoje zadanie określa według konkretnych parametrów. Interesuje go efekt. Aby jednak go osiągnąć, musi zdefiniować cel.

Dobry cel jest SMART, czyli:

S – specyficzny, czyli konkretnie określony,

M – mierzalny,

A – ambitny, czyli nie regularnie powtarzalny, ale rozwojowy dla samego menedżera,

R – realny, czyli oparty na konkretnych parametrach rynkowych, bieżącej sytuacji,

T – terminowy, czyli określony w konkretnym czasie do zrealizowania.

Jeżeli w działaniu menedżera sprzedaży zabraknie któregoś z tych elementów, ryzyko nieosiągnięcia celów wzrasta.

Najskuteczniejsi menedżerowie zrobili ze SMART-owania nawyk w swoich działaniach. Dzięki temu zauważyli, że większość celów, które sobie stawiają, jest realizowana dużo bardziej świadomie i mogą uniknąć błędów, które pojawiają się podczas ich realizacji. Gdy sytuacja rynkowa się zmienia, mogą świadomie reagować poprzez podejmowanie różnych działań, od bezpośredniej pracy z handlowcem, po korekty założeń sprzedażowych. 

Sukces sprzedażowy menedżera jest wypadkową jego pracy z ludźmi, którzy też chcą się rozwijać. Właśnie w tym obszarze bardzo często pojawia się kluczowy błąd.  Szef sprzedaży koncentruje się na ustalaniu dla handlowca celów sprzedażowych (miesięcznych, kwartalnych, rocznych), ale nie dba o zdefiniowanie jego ścieżki rozwoju. Tymczasem nawet najlepszy handlowiec, który co miesiąc będzie realizował cele sprzedażowe, ulegnie procesowi wypalenia, jeśli nie będzie miał możliwości rozwoju. Menedżer sprzedaży jest tak mocny jak jego zespół handlowy. Dlatego też najskuteczniejsi wyznaczają nie tylko cele sprzedażowe, ale również rozwojowe.

 

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.