Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie działania podjąć w sytuacji rozprzestrzeniania się plotek w organizacji?
  • Jakie skutki może nieść za sobą nieopanowana plotka?
  • Czego szef może się nauczyć w starciu z kryzysem związanym z plotką?

Beata jak co dzień rano przed 8 pojawiła się w pracy, uśmiechając się szeroko. Mijając Dorotę z księgowości, przypomniała sobie o kilku nierozliczonych płatnościach i zakodowała w głowie pierwsze tego dnia zadanie do wykonania.

Aby znaleźć się w swoim biurze, musiała dotrzeć na 8 piętro. Cierpliwie czekała zatem na windę. Na szczęście nie trwało to długo i już po chwili mknęła w górę, ku swoim codziennym obowiązkom.

Na 4 piętrze winda zatrzymała się i do środka wszedł Jacek, kolega z działu HR.

– O, cześć – przywitał się z Beatą z wyraźną niepewnością w głosie.

– Część Jacku – odparła Beata , wychwytując ten dziwny ton i wyraźnie od niej uciekający wzrok kolegi z pracy. Pragnąc dowiedzieć się czegoś więcej, zapytała:

– Jak tam wtorkowe rozmowy z kandydatami na wolne stanowisko? Słyszałam, że macie kilku na drugi etap?

Jacek po chwili zastanowienia nerwowo wyrzucił z siebie kilka słów, nadal nie patrząc Beacie w oczy:

– Sama wiesz, że na tym etapie nie mogę Ci powiedzieć nic więcej ponad to, co już sama ustaliłaś. Wiesz jak to jest – procedury, papierkowa robota, tajemnica służbowa....

– Ach tak, rozumiem – odpowiedziała Beata, choć w jej głowie nie było na razie ani krzty zrozumienia. Jacek wyraźnie nie chciał jej o czymś powiedzieć. To było pewne.

Nie mając czasu na dalsze przesłuchanie w windzie – kolejne osoby wsiadały i wysiadały, Beata dotarła na swoje piętro i udała się do swojego biura na końcu korytarza. Długo na nie pracowała. Przestronny pokój z ładnym widokiem, własny zespół sprzedaży i stworzony specjalnie z myślą o jej serii produktów dział marketingu stanowiły podsumowanie jej dotychczasowej kariery. Uśmiech, który towarzyszył jej od rana zniknął z jej twarzy, gdy przeczytała lakoniczny mail od prezesa, a idąc na spotkanie mijała swoich podwładnych i osoby pracujące na tym samym stanowisku, ale dla innych rejonów – wszyscy dziwnie na nią zerkali. Czuła się, jakby tylko ona o czymś nie wiedziała...

Każdy plotkuje

Powyższa historia posłużyła za wstęp do artykułu poświęconemu plotkom w pracy i pomysłom, jak sobie z nimi radzić. Jak sami widzicie, pozostawiłem w niej wiele niedomówień. Co tak cieszyło Beatę, że od rana się uśmiechała? Kim byli kandydaci, z którymi rozmawiał Jacek? Na jakie stanowiska aplikowali? Skąd Beata wiedziała o tym, o czym wiedzieć nie powinna? Czego nie chciał jej powiedzieć Jacek? Czego dotyczył mail od prezesa? O czym 'wiedzieli' wszyscy poza Beata? A może...tylko jej się tak wydawało?

Wiele pytań to wiele domysłów. Wiele okazji by coś dodać, subiektywnie odebrać, wyciągnąć błędne wnioski. Idealna pożywka dla plotek. To właśnie z serii niedomówień rodzą się i rozwijają plotki. Są jak wirus, który by przeżyć, musi ciągle się rozwijać. Gdzie i kiedy powstają plotki? W biurowej kuchni, na spotkaniach, na korytarzu, w windzie i na czacie, z którego korzysta zespół.

Serialowy dr House mawiał, że każdy kłamie.

Ja powiem – każdy plotkuje.

Może czasem robi to nieświadomie, ale jednak. Jeśli nie zapanujemy na plotką, w krótkiej lub dłuższej perspektywie może ona wyrządzić wiele szkód. Czasami nawet doraźne jej ugaszenie nie gwarantuje, że jej pokłosie po jakimś czasie nie wróci i nie spowoduje przykrych konsekwencji.

Plotka na drodze do celu

Uczeni pod kierownictwem dr Davisa z Uniwersytetu w Ottawie przeprowadzili ankietę na grupie ludzi w wieku 17 - 30 lat. Badanie miało dotyczyć relacji damsko-męskich, ale przy okazji potwierdziło jedną z powszechnych hipotez dotyczących plotek i rozpowszechniania nieprawdziwych informacji1. Otóż okazało się, że w rywalizacji o partnera kluczowym elementem jest zdobywanie informacji o nim samym oraz o naszym ewentualnym konkurencie – a wszystko to dzięki plotkom.

Jak reagować na to zjawisko? Nie można go wykluczyć. Można za to próbować je kontrolować i wskazać sobie i swojemu zespołowi odpowiednie zachowania, mające pomóc w kryzysowych sytuacjach związanych z plotką.

Do każdego przytoczonego niżej przykładu przygotowałem checklistę kwestii, które warto przemyśleć lub przygotować na wypadek pojawienia się plotki. Zalecam zrobienie odręcznych notatek jako odpowiedzi do każdego punktu, co pozwoli opracować własną strategie postępowania (zarówno zaradczego, jak i doraźnego) w walce z plotkami.

Mowa jest srebrem, a milczenie złotem

To powiedzenie nie musi odnosić się wyłącznie do umiejętnego słuchania i powstrzymywania się od uwag czy własnych osądów. Im mniej mówimy o sprawach ważnych, poufnych, tym lepiej. Często mamy ochotę podzielić się ważną nowiną dotyczącą np. nowego klienta, planowanych rekrutacji lub zwolnień. Niemniej zazwyczaj warto się powstrzymać i zachować te informacje dla siebie i osób bezpośrednio zainteresowanych. Pamiętajmy, że nasza uwaga np. o kliencie wypowiedziana w obecności niewłaściwej osoby może zaowocować przedostaniem się tej informacji do samego klienta, konkurencji lub do reszty zespołu. Każdy szef musi sam ocenić, co powinni wiedzieć jego ludzie. Co jest niezbędne do dobrego wykonywania zadań, a co jest tylko lukrem, który może okazać się dla nas garścią popiołu. Pamiętajmy, że każdy zespół tworzą ludzie. Niezależnie do stanowiska, każdy może zmienić firmę lub założyć swoją. Od szefów działów zależy m.in. to, ile każdy pracownik będzie wiedział o klientach, swojej firmie i ile historii z naszego życia osobistego pozna podczas dnia pracy, imprez firmowych czy innych spotkań towarzyskich. Oczywiście nie popadajmy w skrajność i nie bądźmy robotami komunikującymi się ze sobą szyfrem. Zachowajmy natomiast zdrowy rozsądek w dzieleniu się kluczowymi informacjami.

Checklista szefa:

  • W jakich miejscach w firmie dzielisz się informacjami z innymi osobami? Wypisz te, w których zazwyczaj rozmawiasz dłużej niż jedną minutę i czujesz się pewnie w kwestii bezpieczeństwa powierzanych informacji
  • Kto może usłyszeć Twoją rozmowę we wspomnianych powyżej lokalizacjach?
  • Z kim zazwyczaj rozmawiasz o sprawach firmowych? Zrób listę osób, z którymi dzielisz się kluczowymi informacjami.
  • Jak często podczas takich rozmów poruszasz kwestie prywatne? Bądź wobec siebie szczery. Jak dużo mówisz i słuchasz o życiu innych osób?

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy szef sprzedaży musi umieć sprzedawać?

SS_51_66.jpg
  • Na czym polega skuteczne zarządzanie sprzedażą?
  • Jak stworzyć dobrą strategię sprzedaży?
  • Na jakie pytania powinien sobie odpowiedzieć szef sprzedaży, zanim opracuje strategię dla całego działu?
Czytaj więcej

Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności i kryzysu

SS_51_32.jpg
  • Czy do emocji można podejść... bez emocji?
  • Jak wspierać i motywować zespół do działania mimo trudnych warunków i towarzyszących im emocji?
  • Na czym polega technika dziennika emocji i metoda siedmiu kroków radzenia sobie z emocjami?
Czytaj więcej

Zamrożeni lękiem

SS_51_28.jpg
  • Dlaczego kryzys zmienia zespoły?
  • Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności?
  • Czy menedżer w dobie burzliwych transformacji musi sam transformować?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama