Mobbing to zjawisko społeczne, które na stałe zadomowiło się w naszej rzeczywistości i trudno byłoby znaleźć osobę aktywną zawodow nie znającą tego słowa lub będącą co najmniej świadkiem negatywnych zachowań podlegających pod tę definicję. Badania przeprowadzone w Polsce przez CBOS w lipcu 2014 r. pokazują, że prawie jedna piąta (19%) pracowników w okresie ostatnich pięciu lat doświadczyła w jakiś sposób mobbingu.

Pracownik mobberem

Prawie jedna trzecia ankietowanych CBOS „Szykany w miejscu pracy” była świadkiem zachowań mobbingowych. Badania przeprowadzone przez firmę Sedlak & Sedlak dodatkowo zwracają uwagę na to, że szacuje się, iż 15% osób boi się w badaniu przyznawać do takich doświadczeń. Jak widać problem jest dość rozległy, a jego konsekwencje dla organizacji, jak i pracowników dość dotkliwe.

Rola ofiary – czyli kto kogo i dlaczego?

Jak to się dzieje, że część populacji z taką łatwością wchodzi w rolę ofiary? Dlaczego przyjmujemy taką rolę w życiu zawodowym? Badania CBOS (2014 r.) pokazały, że na mobbing zdecydowanie narażone są osoby źle oceniające warunki materialne swoich gospodarstw domowych (35%), absolwenci wyższych uczelni (31%) a w grupach społeczno-zawodowych pracownicy średniego szczebla i technicy (32%). Inne źródła podają, że mobbingowi najbardziej poddają się kobiety (75%) oraz osoby przed 25. i po 55. roku życia.

Może to być związane z gorszą sytuacją materialną a w związku z tym z godzeniem się na gorsze traktowanie będące swoistym kompromisem, gwarantującym bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Osoby z wyższym wykształceniem oraz specjaliści średniego szczebla mają większą świadomość własnych praw w związku z tym częściej reagują w krytycznych sytuacjach.

Pewną rolę w tym kontekście odgrywa także wielkość zakładu pracy – o szykanowaniu przez szefów częściej mówiono w dużych firmach, zatrudniających co najmniej 250 osób (31%). Może wynikać to z poczucia rozmycia odpowiedzialności, trudności z komunikacją oraz braku budowania relacji w tak rozległej organizacji.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Przywództwo na miarę czasów

Przywództwo na miarę czasów
  • Dlaczego zmiana stylu przewodzenia zespołowi nie jest już wyborem, lecz faktem?
  • Kim jest prawdziwy lider?
  • Czego dzisiejsi pracownicy oczekują od swoich menedżerów?
Czytaj więcej

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?
  • Po co przeprowadzać audyt w dziale sprzedaży?
  • Czy może się zdarzyć, że w ramach audytu nie znajdziemy żadnego obszaru do usprawnień?
  • Jak udzielać informacji zwrotnej pracownikom po audycie?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.