Pamiętam pewnego szefa, który wszystkim dookoła powtarzał magiczny przepis na większą sprzedaż: bądź aktywny. Opowiadał o tym na zebraniach handlowych, indywidulanych spotkaniach i wyjazdach integracyjnych. Nic z tego jednak nie wynikało, gdyż ani on, ani większość ludzi z jego zespołu nie mieli pojęcia, jak zwiększyć poziom swojej aktywności. Gdyby jednak tamten menedżer wiedział, czym jest proaktywność, miałby w ręku doskonałe narzędzie do zaktywizowania swojego zespołu.

W wielu opracowaniach proaktywność jest kojarzona z inicjatywą, aktywnością i podejmowaniem innych działań, które od wieków przecież mają już swoją nazwę – przedsiębiorczość.

Przedrostek „pro” w języku łacińskim oznacza „dla”. Gdyby inaczej zapisać znaczenie wyrazu „proaktywność”, można by użyć sformułowania „dla aktywności”. Jeśli zatem coś jest DLA aktywności, to wiadomo, że nie jest samą aktywnością. Znaczenie tego wyrażenia jasno sugeruje, moim zdaniem, jakąś sytuację lub stany, które służą przejmowaniu inicjatywy, ale same w sobie wcale nią nie są. O co zatem chodzi?

To proste. Nauki społeczne opisują działanie jako zaledwie czubek góry lodowej, czyli widzialną część głębszego procesu, który sam w sobie pozostaje najczęściej niezauważony. Mowa tutaj oczywiście o emocjach i przekonaniach. Zespół tych trzech systemów składa się na postawę, jaką człowiek przyjmuje wobec świata. Potrzeba przecież emocji, żeby podjąć jakieś działanie, o czym doskonale wie każdy sprzedawca, który chce nakłonić klienta do zakupu. Emocje mają z kolei swoją przyczynę w przekonaniach i myślach. Niestety, przedstawiony model dotyczy postawy reaktywnej. Po sprzedawcy funkcjonującym zgodnie z nim nie można się spodziewać takich postępów w rozwoju zawodowym, do jakich faktycznie jest zdolny.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.