Dziś sprzedawcy to już nie tylko osoby „podające towary z półki”, ale również osoby, które pod wpływem potrzeb rynku przeistoczyły się w handlowców, elokwentnych wyjadaczy – znawców danej branży, drapieżników, którym niestraszne są argumenty na „nie” czy oporna recepcja niełącząca rozmów. Dobry i efektywny sprzedawca to skarb dla każdego pracodawcy. Jak takiego znaleźć w gąszczu kandydatów? Odpowiedź na to pytanie zależy od typu sprzedawcy, którego postanowimy zatrudnić, specyfiki prowadzonej firmy, a także od branży, w której działamy.

Bez względu na to, czy zatrudniamy sprzedawcę bezpośredniego, czy sprzedawcę, który – jak się popularnie określa – będzie pracował „na słuchawce”, trzeba pamiętać o kilku wspólnych dla obydwu typów cechach, którymi powinien wyróżniać się dobry sprzedawca. Lektura publikacji z obszaru psychologii i human resources pozwala wysunąć śmiałe wnioski, że umiejętności i cechy efektywnego sprzedawcy dzielą się na trzy kategorie: cechy fizyczne – warunkowane biologią, cechy osobowościowe oraz umiejętności fachowe. Cechy osobowościowe oraz umiejętności fachowe będą bez wątpienia kategoriami wspólnymi zarówno dla sprzedawców bezpośrednich, jak i dla sprzedawców call center, natomiast ostatnia grupa będzie w różnym stopniu dotyczyła analizowanych typów sprzedawców.

Cechy fizyczne

Aparycja osoby jako kandydata na sprzedawcę stanowi główną różnicę między sprzedawcą bezpośrednim a sprzedawcą z działu call center. Mając w zamyśle rekrutację sprzedawcy bezpośredniego, większą uwagę przykłada się do prezencji kandydata. Zwraca się uwagę na jego gesty, mimikę, styl ubioru – ogólnie rzecz biorąc, całokształt osoby i jej styl bycia. W myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą” sprzedawca powinien odznaczać się nienagannym wizerunkiem, który niewątpliwie buduje opinię o nim. Ubiór handlowca, jego postawa, ton głosu oraz zachowanie w relacji handlowej mają ogromny wpływ na to, co klient będzie myślał na temat danego produktu i firmy, którą osoba ta reprezentuje.

Głos ze wszystkich omawianych tu cech fizycznych jest swoistym wyjątkiem, ponieważ na jego ton i barwę zwraca się uwagę również w przypadku sprzedawcy call center. Sprzedawca prowadzący swoje działania na odległość, bez bezpośredniego kontaktu z klientem, jest zdany wyłącznie na swój głos. Musi nauczyć się nim właściwie operować, aby od początku rozmowy skutecznie zainteresować rozmówcę, wzbudzić poczucie zaufania i wywrzeć pozytywne wrażenie profesjonalisty. Warto pamiętać, że co prawda osobom urodziwym łatwiej się poruszać w świecie biznesu, jednak nie wystarczy ładna buzia, miły głos czy schludny ubiór – niezbędne są również cechy osobowościowe i wiedza, o których mowa poniżej.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Błazen, król czy rycerz?

Błazen, król czy rycerz?
  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama