Wysoko wykwalifikowany handlowiec, znawca branży, twórca nisz rynkowych, nowych marek czy sieci partnerów – takimi określeniami niejednokrotnie opisuje się Business Development Managerów (BDM), czyli specjalistów od rozwoju biznesu. Skala ich działań jest rozmaita, podobnie jak oczekiwania zwierzchników dotyczące tego stanowiska. Wszystko zależy od sektora, w którym firma funkcjonuje, lokalnego rynku, wielkości firmy i jej pozycji wśród konkurencji, innowacyjności oraz postrzegania w otoczeniu zewnętrznym. Ale przede wszystkim od konkretnych oczekiwań dyrektorów generalnych czy prezesów, które są subiektywne i bywają bardzo specyficzne.

Na tym tle trudno mówić o zespole cech, które powinny charakteryzować Business Development Managera. Niewątpliwie zajmuje on w firmie stanowisko handlowe i został zatrudniony po to, by rozwijać istniejący bądź nowy biznes, niejednokrotnie – by zaproponować nowe rozwiązanie, obce dotychczasowej historii firmy lub przeorganizować przedsiębiorstwo, np. w strukturę zmodernizowaną, osieciowaną i korzystającą z rozwiązań chmurowych. Na ogół BDM tworzy lub rozwija kontakty i partnerstwo z innymi rynkowymi podmiotami, dobierając je, negocjując warunki współpracy i tworząc podwaliny B2B (business to business) w danej firmie. Musi znać metodykę zarządzania projektami, umieć zaplanować budżet i znać stawki poszczególnych jego pozycji, a często działać ponadlokalnie, nawet w skali międzynarodowej, co wymusza znajomość europejskiego czy światowego rynku oraz jego ograniczeń i możliwości.

BDM funkcjonuje często w formule dyrektora ds. rozwoju i nowych inwestycji, zarządza też nierzadko kilkuosobowym zespołem asystentów, researcherów, przedstawicieli handlowych, a nawet kierownikami niższego szczebla – account managerów czy key account managerów.

Co ważne – działanie takiego fachowca musi być przewidywalne, planowane i odpowiedzialne, a ten ogrom odpowiedzialności (za rozwój produktów, kształtowanie procesów, modyfikację strategii, wejście na nowe rynki) często przekłada się nie tylko na satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia, ale też na wysoki poziom adrenaliny, stymulujący do działania.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.