• Dlaczego zmiana stylu przewodzenia zespołowi nie jest już wyborem, lecz faktem?
  • Kim jest prawdziwy lider?
  • Czego dzisiejsi pracownicy oczekują od swoich menedżerów?
Przywództwo na miarę czasów

Konieczność zmiany stylu przewodzenia ludziom stała się faktem. Zajmujący coraz silniejszą pozycję na rynku pracy przedstawiciele pokoleń milenialsów, Z, a za kilka lat Alfa nie chcą pracować nie tylko tak jak ich rodzice, lecz także dla szefów takich, jak ich rodzice. Styl przywódczy z ubiegłego stulecia stał się przeżytkiem. Styl pracy nowych pokoleń uległ znaczącej ewolucji, stawiając pracodawcom i przełożonym znacznie wyższe wymagania.

Ta zmiana postaw nie nastąpiła z dnia na dzień, nie jest też wynikiem zamieszania, które wywołała trwająca od dwóch lat pandemia, choć ta z pewnością jasno pokazała pewne tendencje.

Koniec ery „wielkich złych szefów”

Już prawie dziesięć lat temu, w 2013 r., Bruno Rouffaer ogłaszał w swojej książce koniec ery wielkich złych szefów. Wprawdzie kryzys, który potem nastąpił, zdawał się przeczyć jego intuicji, ale czas pokazał, że nie ma już powrotu do hierarchicznego, niemal feudalnego podejścia do zarządzania ludźmi, bowiem silne i mądre przywództwo oznacza dziś zupełnie coś innego, niż kiedyś.

Prawdziwy lider to człowiek, który nie musi demonstrować własnej siły, który raczej inspiruje, niż dominuje. To również lider odważny, który umie przyznać się do błędu lub poprosić o radę, ale przede wszystkim to osoba, która sama postępuje zgodnie z głoszonymi wartościami. Pracownicy nie chcą już być bezwolnymi wykonawcami poleceń korporacji. Coraz częściej chcą aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu swoich zadań, dlatego coraz częściej zadają pytają dlaczego lub po co. Te pytania – obok oczywistej funkcji poznawczej – stanowią również wskaźnik autorytetu szefa, weryfikację, na ile działa on zgodnie z wartościami, które są bliskie jego podwładnym i kulturze firmy. Zawód w tym obszarze ma bardzo bolesne skutki dla lidera. Szczerość i spójność w działaniu są bowiem bezwzględnym warunkiem budowania relacji z zespołem i jego motywowania. Dzisiejsi pracownicy chcą mieć poczucie uczestnictwa w kształtowaniu rozwiązań prowadzących firmę do sukcesu. Pozostawienie im „otwartego pola” i zauważanie wnoszonego wkładu daje poczucie podmiotowości i ważności ich pracy.

Obecnie, jak nigdy dotąd, sprawdza się teza postawiona lata temu przez Gallupa: ludzie przychodzą pracować do firm, ale odchodzą od swoich szefów, tym bardziej że pieniądze dawno przestały być najważniejszym motywatorem, a w obecnej sytuacji, w której rynek oferuje znacznie szersze możliwości, a filozofia reuse i need less powoduje rewizję rzeczywistych potrzeb, ludzie poszukują firm i szefów, z którymi mogliby się identyfikować.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?

Jak przeprowadzić audyt w dziale sprzedaży?
  • Po co przeprowadzać audyt w dziale sprzedaży?
  • Czy może się zdarzyć, że w ramach audytu nie znajdziemy żadnego obszaru do usprawnień?
  • Jak udzielać informacji zwrotnej pracownikom po audycie?
Czytaj więcej

"Nie chcemy nowego"

"Nie chcemy nowego"
  • W jakich sytuacjach nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii?
  • W jaki sposób szef może ułatwić wdrożenie nowego handlowca?
  • Z kim szef powinien podzielić się odpowiedzialnością za to zadanie?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.