• Jak usprawnić proces rekrutacji na stanowiska handlowe w firmie?
  • Jak stworzyć profil poszukiwanego handlowca dostosowany do potrzeb konkretnej firmy?
  • Jakie błędy poznawcze i błędne przekonania mogą wpłynąć na proces weryfikacji umiejętności kandydata?
"Sprzedaj mi ten długopis"

Proces rekrutacji na stanowisko handlowca w wielu przypadkach można żartobliwie podsumować tytułem filmu fantasy z lat 80. ub.w.: The Never Ending Story. W rzeczywistości właścicielom firm, liczącym straty finansowe wynikające z nieefektywnych procesów rekrutacji oraz menedżerom cierpiącym nieustannie na brak dobrych sprzedawców w zespole, wcale nie jest do śmiechu. Co zatem należy usprawnić w funkcjonujących procesach rekrutacji lub jak zaplanować proces od początku, aby uniknąć tych strat? Trzeba... zacząć od początku.

Quiz na dobry początek

Patrząc na wizerunki królów Polski, zamieszczone na stronie 25 – kolejno: Stanisław August Poniatowski, Mieszko I, Michał Korybut Wiśniowiecki – odpowiedz na pytanie: Jak bardzo podobni są do siebie ci mężczyźni?

Myślę, że w umyśle większości z nas, zanim oczywiście nasz mądry mózg zacznie kombinować i poszukiwać błyskotliwej odpowiedzi, pierwsza myśl, jaka się pojawi, będzie brzmiała: „w ogóle nie są podobni”. I faktycznie, trzeba mocno się wysilić, aby znaleźć jakieś podobieństwa, poza niezaprzeczalnym faktem, że wszyscy byli królami. Każdego z nich, poza wizerunkiem różnił również styl rządzenia krajem, priorytety czy opinie, jakie o ich panowaniu zapisały się na kartach historii. Każdy z nich był KRÓLEM, ale INNYM KRÓLEM.

Zastanów się teraz przez chwilę, ile razy zweryfikowałeś profil poszukiwanego handlowca, który kiedyś stworzyłeś/aś? Ile czasu poświęciłeś/aś na przemyślenie jakimi kompetencjami musi wykazywać się sprzedawca, który ma realizować cele sprzedażowe TWOJEJ firmy? Ma być po prostu HAND­LOWCEM czy dopasowanym do specyfiki TWOJEJ FIRMY HANDLOWCEM?

Poszukiwany, poszukiwana, czyli profil MOJEGO handlowca

Poszukując nowego handlowca, który ma dołączyć do zespołu, wielu menedżerów działa schematycznie, czyli każdorazowo podejmuje te same działania, mimo iż nie przynoszą one spodziewanych rezultatów. Proces rozpoczyna się publikacją ogłoszenia w wybranych mediach informującego, iż firma poszukuje osoby na stanowisko handlowca, która powinna wykazywać się wysoką komunikatywnością, mieć umiejętność szybkiego budowania relacji interpersonalnych, dobrze radzić sobie ze stresem oraz być nastawiona na realizację celów. Sformułowane w ten sposób ogłoszenie jest każdorazowo publikowane i każdorazowo powtarza się schemat pozyskania osób posiadających opisane cechy i umiejętności, które bardzo różnie radzą sobie po objęciu nowego stanowiska. Pojawia się pytanie, z czego to wynika, skoro wszyscy kandydaci przechodzą ten sam proces rekrutacji i u wszystkich potwierdzono pożądane kompetencje? Odpowiedzią niech będą słowa Alberta Einsteina „Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”, które każdy właściciel firmy i menedżer szanujący swój czas powinien sobie wziąć do serca i zastanowić się, kogo właściwie poszukuje.

Punktem wyjścia powinien stać się moment określenia profilu MOJEGO handlowca, czyli osoby, która skutecznie pozyska klientów dla MOJEJ firmy, sprzedając MÓJ produkt czy usługę. Zarządzający, który pracuje z zespołem sprzedażowym musi znaleźć czas na przeanalizowanie cech i kompetencji najlepszych handlowców, z którymi aktualnie współpracuje. Opierając się na realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych i jakościowych można wyodrębnić grupę czołowych salesmenów i zastanowić się, co szczególnego robią, jakie działania podejmują, jakie ich cechy wpływają na wyższą niż u pozostałych pracowników skuteczność.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kandydat na handlowca pod lupą

Kandydat na handlowca pod lupą
  • Jak (i czy w ogóle) sprawdzać umiejętności sprzedażowe kandydata na handlowca w procesie rekrutacji?
  • Jak zweryfikować kompetencje miękkie handlowca?
  • Co handlowiec powinien umieć wyliczyć?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 3/2023

Żeby sił starczyło na dłużej...

Żeby sił starczyło na dłużej...
  • Jak podtrzymywać motywację długofalową i dlaczego jest to trudne zadanie?
  • Jakie jest motywacyjne minimum według Herzberga?
  • Czy metoda kija i marchewki działa?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.