• Kim są silversi?
  • Z jakimi problemami na rynku pracy borykają się przedstawiciele pokolenia 50+?
  • Na czym polega folwarczny model zarządzania i co ma wspólnego z sytuacją zawodową silversów?

Pokolenie 50+, czyli tak zwani silversi, to coraz bardziej zauważalna i istotna grupa w polskim społeczeństwie. Chociaż są dobrze wykształceni i mogą się pochwalić ogromnym doświadczeniem zawodowym i życiowym, borykają się z przytłaczającą liczbą stereotypów, które bardzo skutecznie uniemożliwiają im aktywne funkcjonowanie na rynku pracy. W artykule postaram się scharakteryzować tę grupę i pokazać, jak bardzo te stereotypy są nieuprawnione i jak wielkim marnotrawstwem jest eliminowanie silversów z życia zawodowego.

Silversi, czyli kto?

19 listopada 2019 r. został opublikowany raport Pokolenie 50+ w pracy – prawda i stereotypy, przygotowany przez firmę Bigram we współpracy z Essilor Polonia1. Do badania zaproszono 301 przedsiębiorstw, a osobom odpowiedzialnym w nich za HR zadano pytania na temat ich stosunku do pracowników 50+. Wzięło w nim udział również 455 osób będących w przedziale wiekowym 46–65 lat. W podsumowaniu wyraźnie widać dwa obrazy. Osoby 50+ deklarują wykształcenie wyższe, znajomość języków obcych, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami i chęć dokształcania się. Z kolei pracodawcy jako wady pracowników w tym wieku wskazują… brak znajomości języków obcych, rutynę, niekorzystanie z nowoczesnych technologii. Jak widać, opinie są sprzeczne. Przekłada się to w bezpośredni sposób na twarde dane dotyczące rynku pracy. Według raportu GUS2 wskaźnik aktywności zawodowej dla osób powyżej 50. roku życia w 2018 r. wyniósł w Polsce 32,8% i był niższy o 22,5% od wskaźnika dla ludności ogółem. Wskaźnik zatrudnienia dla tej grupy wiekowej wyniósł zaś 32,9% przy 72,8% dla całości populacji. Oznacza to, że duża część pokolenia silversów nie pracuje, choć ich możliwości i umiejętności zupełnie tego nie tłumaczą.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy stać nas na grywalizację dla zespołu sprzedaży? Tak!

SS_49_74.jpg
  • Jak można rozumieć ideę grywalizacji w motywacji pracowników sprzedaży?
  • Jaką formułę może przybrać program motywacyjny, gdy go zgrywalizujemy?
  • Co należy zapewnić w mechanice programu, żeby był zgrywalizowany?
Czytaj więcej

Mechanizmy grywalizacyjne a sektory obwarowane regulacjami

SS_49_72.jpg
  • Jak przekazywać trudne treści w przystępny sposób?
  • Czy da się wykorzystać grywalizację w silnie regulowanym środowisku?
Czytaj więcej

Pożegnanie z rutyną, czyli co zrobić, gdy motywacja zaczyna spadać...

SS_49_70.jpg
  • Jak przekształcić przeszkody w działania?
  • Dlaczego potrzebujemy grywalizacji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama