Wyobraźmy sobie plecak wypełniony przedmiotami jako analogię do życia, przez które człowiek idzie, dokładając do swojego życiowego plecaka coraz więcej i więcej zobowiązań. W pewnej chwili plecak staje się tak ciężki, że człowiek ugina się pod jego ciężarem.

Życie zawodowe również przypomina plecak wypełniony sprawami do załatwienia oraz projektami, których – czy tego chcemy, czy nie – raczej przybywa, niż ubywa. Czy istnieje sposób na ulżenie naszemu zawodowemu kręgosłupowi? Są ich dziesiątki, a może i setki. Metoda GTD należy do tych dających nadzieję na rzeczywiste i pozytywne efekty.

GTD jest skrótem od angielskich słów Getting Things Done, co na język polski przetłumaczono jako „sztuka bezstresowej efektywności”. Twórcą GTD jest Amerykanin – David Allen – specjalista od spraw produktywności w biznesie oraz zarządzania czasem i zadaniami osób na stanowiskach kierowniczych. Zastosowanie tej metody ma pomóc w zrealizowaniu dwóch celów: zidentyfikowaniu wszystkich zadań, które wymagają zrealizowania (w podziale na zadania do zrobienia teraz, później lub kiedyś w przyszłości), oraz wykształceniu w nas nawyku podejmowania wstępnych decyzji w ramach każdego zadania – aby zawsze wiedzieć, jaki jest „następny krok” przed nami.

W skondensowanej formie metodę GTD przedstawiono na rys. 1.

Obecnie rzeczywistość wielu pracowników firm, w tym również kierowników i menedżerów, wygląda zapewne mniej więcej tak: skrzynka e-mailowa z dziesiątkami wiadomości czekających na odpowiedź (aby odpowiedzieć na niektóre z nich, trzeba wykonać wielostopniowe czynności, więc nie można udzielić odpowiedzi od razu), kalendarz bądź terminarz z zapisanymi spotkaniami i kolejnymi zadaniami do wykonania. W dalszej kolejności – żółte karteczki lub luźne kartki, tzw. notatki, walające się na biurku, przykrywane kolejnymi warstwami papierów, przy czym dolne warstwy zaczynają powoli zmieniać się w węgiel lub ropę naftową. Oczywiście last but not least – sprawy, które mamy w głowie, ponieważ z jakichś powodów uznaliśmy, że nie warto ich zapisywać.

Przedstawione powyżej „kręgi piekielne” zdają się żyć własnym życiem i nasze rozpaczliwe próby ich okiełznania dają mierne efekty lub są skuteczne tylko na kilka dni, po czym pojawia się znany wszystkim efekt jo-jo. Nasz umysł jest zapchany rzeczami, które musimy zrobić, niczym pamięć RAM komputera, na którym uruchomiono jednocześnie zbyt wiele aplikacji. Nie zostaje wówczas wystarczająco dużo wolnej pamięci, aby realizować zadania. Cały system zwalnia. GTD oferuje nam przerzucenie wszystkich zadań do wykonania do zewnętrznego systemu zarządzania informacją. Odciąży to naszą umysłową pamięć RAM i dzięki temu zwiększy się nasza kreatywność, co umożliwi realizację tego, co chcemy rzeczywiście zrobić, lub pozbycie się zadań pozornych, których nie musimy wcale wykonywać.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Jak wybierać talenty do zespołu sprzedażowego?

Jak wybierać talenty do zespołu sprzedażowego?
  • Jak znaleźć najlepszych handlowców do swojego zespołu?
  • Jak sprawić, żeby pozostali w firmie?
  • Jakich kompetencji potrzeba, aby zespół odniósł sukces?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.