• Dlaczego wielu szefów wzbrania się przed przyznaniem się do błędu?
  • Dlaczego próba bycia nieomylnym się nie opłaca?
  • Jak przepraszać w sytuacjach zawodowych?
Trudna sztuka przyznawania się do błędów

Bycie dobrym liderem nie oznacza bycia nieomylnym – szef to przecież też człowiek. Wielkość lidera przejawia się raczej w tym, czy potrafi on przyznać się do błędu i za ten błąd przeprosić. Nic bowiem bardziej nie frustruje podwładnych niż ukrywanie pomyłek. Pracownicy dobrze wiedzą, kiedy lider się myli, zwykle jednak nie dają tego po sobie poznać, czekając na jego następny krok.

Dlaczego więc tak wielu liderów wzbrania się przed przyznaniem się do błędu? Powody mogą być różnorakie. Jednym z nich bywa obawa o konsekwencje, jakie niewątpliwie wiążą się z pomyłką. Dla wielu liderów jest to trudne do zaakceptowania, szczególnie jeżeli zajmowali stanowisko kierownicze przez dłuższy czas i to oni do tej pory byli odpowiedzialni za dyscyplinowanie. Innym powodem może być przekonanie, że przyznając się do błędu, wyślą pracownikom sygnał, że są słabi. To w końcu oni stoją na czele zespołu i powinni być nieomylni. Efekt takiego myślenia jest najczęściej taki, że albo usiłują ukryć błąd, obwiniając innych, albo racjonalizują swoje złe decyzje w rozpaczliwej próbie zachowania twarzy. W rezultacie podwładni zaczynają tracić do szefa zaufanie i szacunek, a atmosfera w zespole stopniowo się pogarsza.

Bycie nieomylnym nie opłaca się z jeszcze jednego powodu. Mówi się, że jedną z najskuteczniejszych metod zarządzania jest dawanie przykładu – lider jest wzorem do naśladowania. Przypomina to trochę środowisko rodzinne, w którym dzieci kopiują zachowania rodziców, ponieważ nie mają innych wzorców. Z pracownikami jest podobnie. Do nich też o wiele bardziej przemawia to, co przełożony faktycznie robi, niż to, co mówi, że robi. Jeśli między deklaracjami a słowami pojawi się rozbieżność, na efekty nie będzie trzeba długo czekać. Pracownicy bardzo szybko zorientują się, co nie gra, i zaczną to wykorzystywać, czyli np. usprawiedliwiać swoje niewłaściwie decyzje, postępować nieetycznie, przypisywać sobie zasługi innych itd. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie widząc pozytywnego przykładu ze strony przełożonego, nie będą też wiedzieli, jak przepraszać lub w jaki sposób odbudować relacje z innymi po tym, jak np. skrzywdzili kogoś niewłaściwą decyzją.

Dlatego – bez względu na to, czy niesłusznie upominamy pracownika za nieukończenie projektu w terminie, gdy w rzeczywistości deadline jest dopiero za tydzień, czy pomyliśmy się w wycenie jakiegoś projektu, czy też niezbyt uprzejmie kogoś potraktowaliśmy – przeprosiny zawsze są w cenie. Dla pracownika szczere przeprosiny ze strony przełożonego znaczą bardzo dużo, ponieważ dają mu poczucie swojej wartości dla zespołu i organizacji, natomiast menedżer, który umie i wie, kiedy przeprosić, zyskuje nie tylko szacunek ze strony podwładnych, ale też częściej nawiązuje lepsze relacje z zespołem.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.