• Na czym polegają różnice pokoleniowe na obecnym rynku pracy?
  • Jak rozpoznać potrzeby i oczekiwania pracowników reprezentujących różne grupy wiekowe?
  • Jakie metody mogą ułatwić zarządzanie zespołem międzypokoleniowym?

Każde pokolenie dysponuje wyjątkowym zestawem umiejętności, walorów, doświadczeń, ale również musi mierzyć się ze specyficznymi wyzwaniami. Ze względu na zmiany, jakie dokonały się przez ostatnie kilkadziesiąt lat, trudno oczekiwać, że pracownicy w różnym wieku będą rozumować i spoglądać na rzeczywistość w dokładnie ten sam sposób. Dla menedżera, którego zespół nierzadko łączy trzy, a czasem nawet cztery pokolenia, może to stanowić nie lada wyzwanie.

Kto tworzy nasz zespół?

Na początek warto mieć świadomość tego, jakie osoby tworzą nasz zespół, bo o ile ludzie przejawiają te same podstawowe potrzeby i pragnienia, o tyle pewne wartości, postawy i zachowania są charakterystyczne tylko dla określonych pokoleń.

Inny znaczy dobry?

Menedżerowie często postrzegają wielopokoleniowość jako zjawisko negatywne. Tymczasem zespół złożony z osób o odmiennych perspektywach, opiniach i umiejętnościach może stać się dla firmy nieocenioną wartością. Starsi pracownicy wnoszą do niego rozległą wiedzę ekspercką i doświadczenie, podczas gdy ich nowo zatrudnieni młodsi koledzy innowacyjność. Młode pokolenie może biegle poruszać się w świecie technologii, jednak cały czas będzie mu brakować umiejętności budowania osobistych relacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. Do dobrych praktyk należy organizowanie cyklicznych spotkań z pracownikami, służących swobodnemu przepływowi wiedzy i wzajemnemu poznaniu się. Przykładowo starsi pracownicy, którzy dobrze znają firmę, mogliby pomagać młodszym zaaklimatyzować się w niej, a ci drudzy dzielić się wiedzą o nowinkach technologicznych.

Monitoring nastrojów w zespole

By szef mógł dobrze zarządzać zespołem międzypokoleniowym, powinien znać nie tylko strukturę demograficzną załogi, ale także stopień jej zaangażowania i zadowolenia z pracy, co pozwoli dokładniej poznać preferencje i potrzeby.

Najprostszym narzędziem monitoringu jest doroczne badanie zaangażowania pracownika, które jest dziś stałym elementem krajobrazu HR-owego większości organizacji. Ma ono tylko jedną wadę: jest prowadzone zbyt rzadko. Szkoda, ponieważ w każdej rozwijającej się organizacji kwestie budzące wątpliwości podwładnych pojawiają się o wiele częściej, chociażby wtedy, kiedy zespół zmienia skład. Jego dynamika zmienia się wraz z odejściem starych i przyjściem nowych pracowników, dlatego warto zastanowić się, czy nie wykorzystać innych narzędzi, które pozwolą na bieżąco monitorować opinie i zbierać dane na temat naszej załogi.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Czy szef sprzedaży musi umieć sprzedawać?

SS_51_66.jpg
  • Na czym polega skuteczne zarządzanie sprzedażą?
  • Jak stworzyć dobrą strategię sprzedaży?
  • Na jakie pytania powinien sobie odpowiedzieć szef sprzedaży, zanim opracuje strategię dla całego działu?
Czytaj więcej

Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności i kryzysu

SS_51_32.jpg
  • Czy do emocji można podejść... bez emocji?
  • Jak wspierać i motywować zespół do działania mimo trudnych warunków i towarzyszących im emocji?
  • Na czym polega technika dziennika emocji i metoda siedmiu kroków radzenia sobie z emocjami?
Czytaj więcej

Zamrożeni lękiem

SS_51_28.jpg
  • Dlaczego kryzys zmienia zespoły?
  • Jak zarządzać emocjami pracowników w czasach niepewności?
  • Czy menedżer w dobie burzliwych transformacji musi sam transformować?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama