• Jak reagować, gdy zespół stawia zdecydowany opór wprowadzanym w firmie zmianom?
  • Kiedy przekonywanie pracowników do wprowadzanych zmian będzie najbardziej skuteczne?
  • Czy są sytuacje, w których najlepszym rozwiązaniem jest przymus?
Zespół kontra zmiana

Kiedy pojawiają się ludzkie reakcje na zmianę, to zadaniem menedżera lub agenta zmiany jest dopasowanie taktyki postępowania do tych reakcji.

Simon Sinek w swojej książce Zaczynaj od DLACZEGO stawia tezę, że są tylko dwa sposoby wpływania na ludzkie zachowania – przez manipulację lub przez inspirację. Chociaż takie czarno-białe widzenie świata porządkuje jednoznacznie możliwe do wykorzystania taktyki, to my dostrzegamy w otaczającej nas rzeczywistości organizacyjnej różne odmiany szarości i proponujemy przyjrzenie się sześciu taktykom radzenia sobie z reakcjami wobec zmian:

  1. Przekonywanie.
  2. Partycypacja.
  3. Ułatwianie i wsparcie.
  4. Negocjacje.
  5. Kooptacja i manipulacja.
  6. Przymus.

Poniżej dzielimy się kilkoma wskazówkami dotyczącymi wykorzystywania wymienionych taktyk.

Przekonywanie

Jednym z najbardziej powszechnych sposobów radzenia sobie z oporem wobec zmian jest przekonywanie. Taktyka ta ma na celu pomoc pracownikom w dostrzeżeniu potrzeby i logiki zmian. Przekonywanie jest najlepszą taktyką wtedy, gdy źródłem oporu jest niewłaściwa lub nieprecyzyjna informacja (bariera informacyjna, poznawcza lub motywacyjna) i w efekcie – błędna analiza sytuacji.

Wskazówka 1: Zaplanuj komunikację i redukuj niepewność.

Przed rozpoczęciem wdrożenia przygotuj plan komunikacji. Aby zapobiec wzrostowi niepewności, warto informować pracowników, co zdarzy się na każdym etapie procesu zmiany i czego się mogą spodziewać.

Wskazówka 2: Nie zrobisz dwa razy pierwszego wrażenia.

Pamiętając, że nie da się zrobić dwa razy pierwszego wrażenia, przygotuj starannie treść pierwszego komunikatu o zmianach. Ma on przekonać pracowników, że nowa droga jest rzeczywiście właściwą drogą. Lepiej szlifować pierwszy komunikat przez dwa tygodnie (niezależnie od tego, czy będzie to list do pracowników, czy wystąpienie przed całą załogą), niż w ciągu 10 minut komunikacji wywołać obawy przed zmianami nieprzygotowanym przekazem.

Wskazówka 3: Nie zaskakuj pracowników.

Komunikacja zmian to nie zabawa polegająca na tym, kto potrafi bardziej przestraszyć drugą osobę, wyskakując nagle „zza węgła” i groźnie pohukując. Ważne jest więc nie tylko komunikowanie pracownikom zmian, ale przede wszystkim komunikowanie ich we właściwym czasie. Pozwala to na dostarczenie niezbędnych informacji oraz zmniejszenie oporu wobec zmian wynikającego z zaskoczenia.

Partycypacja

Partycypacja jako taktyka zmian zakłada, że liderzy zmian angażują pracowników do udziału w działaniach dotyczących planowania (projektowania) oraz wdrażania zmian i to już od samego początku procesu zmiany.

Wskazówka 1: Pamiętaj, że pracownicy są podmiotem, a nie przedmiotem zmian.

Aby zapewnić pracownikom poczucie kontroli, wykorzystaj partycypację w zarządzaniu zmianą. Nawet możliwość decydowania o pozornie lub rzeczywiście mało istotnych szczegółach zmiany jest lepsza niż brak możliwości decydowania o czymkolwiek.

W pewnej firmie jeden z nas wspierał proces zmian zaprojektowany na szczeblu zarządu i zaakceptowany przez zagraniczną centralę firmy. Wzrost zaangażowania pracowników w proces zmian osiągnięto m.in. dzięki przekazaniu w ich ręce kwestii nadania nazw grupom i departamentom tworzonym w ramach nowej struktury firmy. Ten pozornie nieznaczący gest ze strony menedżerów miał ogromne znaczenie dla pracowników, którzy przekonali się, że też o czymś decydują.

Wskazówka 2: Pamiętaj, że „kto daje i odbiera…”.

Jeżeli pracownicy uzyskali już jakąś autonomię, to odebranie im jej lub ograniczenie będzie miało zawsze silne negatywne następstwa.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.