• Co powinna zawierać polityka zarządzania nieobecnościami w organizacji?
  • O co nie wolno pytać pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim?
"Znów idziesz na L4?" - zarządzanie absencją w organizacji

Ilu pracowników, tyle powodów zwolnień lekarskich. Dział zarządzania zasobami ludzkimi czy menedżer nie są w stanie ani przewidzieć, ani przygotować się na każdą ewentualność. Są jednak zasady, które mogą w znacznym stopniu pomóc w pracy szefa oraz usprawnić działanie całej organizacji.

Transparentne przedstawienie reguł to moim zdaniem jedna z podstaw dobrze funkcjonującej organizacji. Dlatego też warto utworzyć politykę wyjaśniającą zarządzanie nieobecnościami pracowników w firmie. Ważne, aby zawierała ona aktualne przepisy wynikające z Kodeksu pracy, kolejne kroki postępowania oraz porady związane z zapewnieniem ciągłości działań w firmie i zespole w sytuacji nieobecności pracownika, w tym jego powtarzających się lub przedłużających zwolnień lekarskich. Będzie ona stanowić zbiór spójnych i jasnych wytycznych dla wszystkich osób na szczeblu kierowniczym w organizacji.

Informacje, które powinny znaleźć się w polityce zarządzania nieobecnościami w organizacji:

  1. Twarde dane;
  2. Analiza;
  3. Podział obowiązków;
  4. Sugestia rozwiązań trudnych sytuacji (case study, q&a, formularze).

Polityka powinna być dostępna wyłącznie dla osób zarządzających, które mogą borykać się z poruszanymi w niej problemami.

Na potrzeby niniejszego artykułu skupię się na nieobecnościach spowodowanych zwolnieniami lekarskimi.

1. Kodeks pracy i rozporządzenia

W razie powstania niezdolności do pracy wskutek choroby pracownik jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o tym fakcie i o przewidywanym okresie jej trwania. Absencję musi zaraportować nie później niż do drugiego dnia od jej rozpoczęcia. Oczywiście od każdej reguły są odstępstwa. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy obłożnie chory pracownik nie jest w stanie sam poinformować pracodawcy oraz nie ma członków rodziny, którzy mogliby skontaktować się z jego przełożonym. Jednak informacja o nieobecności musi zostać przekazana organizacji najszybciej jak to możliwe.

Warto podkreślić, że pomimo wprowadzenia elektronicznej formy zwolnień lekarskich (e-zwolnienia) na pracowniku nadal ciąży obowiązek nakazujący informowanie o swojej nieobecności i jej okresie!

Pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych, np. regulaminie pracy czy osobnej polityce, lub w ramach polecenia służbowego może wskazać przyjęty sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy. W przepisach może jasno określić, kogo i w jaki sposób należy w pierwszej kolejności poinformować o L4. Zakładając, że to na kierowniku projektu lub menedżerze zespołu leży największy obowiązek dbałości o ciągłość pracy w organizacji, to ich należy wskazać jako bezpośrednie osoby do kontaktu. Pracodawca ma też prawo narzucić sposób przekazania takiej informacji. Może to być np. e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna, wiadomość na używanym w organizacji komunikatorze czy narzędziu do raportowania planu pracy.

Może się zdarzyć, że pracownik ulegnie wypadkowi podczas wakacji zagranicznych. W takiej sytuacji ma on również obowiązek niezwłocznie poinformować pracodawcę o zaistniałej sytuacji oraz dostarczyć dowód nieobecności.

Jeśli menedżer nie jest pewny, czy dostarczone zwolnienie lekarskie odzwierciedla faktyczną sytuację pracownika, ma prawo dokonać kontroli. Może ją przeprowadzić sam pracodawca. Zazwyczaj jednak jest to inny oddelegowany pracownik, posiadający stosowne upoważnienie.

 

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.