Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle przydatna, na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży i produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. Do tego właśnie celu bardzo przydatny jest program Excel.

Analiza trendu

Chcąc zdefiniować pojęcie trendu, można powiedzieć, że jest to kierunek, w którym zmierza dany wskaźnik czy parametr. W najprostszym przypadku można więc rozróżnić trend rosnący lub malejący. Dzięki analizie trendu będziemy w stanie stwierdzić, jak będzie się zachowywał nasz parametr.

Analiza trendu najczęściej odbywa się na wykresie liniowym lub kolumnowym. Rysunek 1 przedstawia dane dotyczące miesięcznej sprzedaży w roku ubiegłym wraz ze stworzonym już wykresem liniowym.

Aby teraz dodać do naszego wykresu linię trendu, wystarczy go zaznaczyć i kliknąć na znak „+” w prawym górnym rogu. Następnie zaznaczamy opcję Linia trendu. Dostaniemy wykres taki, jak pokazuje Rysunek 2.

Jak widać na naszym wykresie, trend jest rosnący.

Opcje linii trendu

Po kliknięciu na linii trendu prawym przyciskiem myszy i wybraniu opcji Formatuj linię trendu zobaczymy okno, w którym możemy modyfikować właściwości naszej linii trendu. Pokazuje je Rysunek 3.

W tym oknie możemy zdefiniować, w jaki sposób trend ma być wyliczany. Do wyboru są następujące możliwości:

  • trend wykładniczy,
  • trend liniowy,
  • trend logarytmiczny,
  • trend wielomianowy,
  • trend potęgowy,
  • średnia ruchoma.

Najczęściej stosowany jest trend liniowy, który wykorzystujemy podczas analizy nieskomplikowanych zbiorów danych.

W oknie formatowania linii trendu możemy także zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył. Na przykład po ustawieniu prognozy na 12 okresów w przód (czyli w praktyce na kolejny rok) wykres będzie wyglądał tak, jak pokazuje Rysunek 4.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

On-line only no. 51/2020

Let them talk, czyli społeczny dowód słuszności w praktyce

ECOM_14_20.jpg
  • Co daje nam społeczny dowód słuszności?
  • Jak wykorzystać go w swoim biznesie?
  • Jak kreatywnie podejść do tematu?
Read more

Media społecznościowe: narzędzie pracy a nie rozpraszacz

SS_51_80.jpg
  • Dlaczego firma powinna być obecna w mediach społecznościowych?
  • Jak zaplanować działania z wykorzystaniem mediów społecznościowych, aby były przydatnym narzędziem pracy, a nie rozpraszaczem?
  • Dlaczego warto wdrożyć w firmie politykę korzystania z mediów społecznościowych?
Read more

Zarządzanie w środowisku ciągłego kryzysu

SS_51_54.jpg
  • Czy praca w sprzedaży uodparnia na sytuacje kryzysowe, takie jak obecna pandemia?
  • Czego menedżer sprzedaży może się nauczyć od dowódcy armii?
  • Przez jakie fazy zachowania przechodzi większość osób w długotrwałej sytuacji kryzysowej?
Read more

Go to

Partners

Advertisement