• Jak zarządzać pozyskanymi leadami, żeby zamieniły się w zamówienia?
  • Jak klasyfikować pozyskane leady?
  • Co wspólnego mają łowcy-zbieracze, wino i chleb z leadami?

We współczesnym świecie sprzedaży leady są równie pożądane jak złotonośne skały w programach o nowoczesnych poszukiwaczach złota na Alasce. Tak jak w przypadku skał, zanim posypie się cenny kruszec, trzeba przejść przez żmudny proces przerobu, tak samo jeśli chodzi o leady, ich wartość jest ukryta i dopiero po odpowiedniej obróbce w procesie sprzedaży dadzą nam zamówienia, a wraz z nimi zysk. Jak zatem potraktować zdobyte przez nas leady, żeby zamieniły się w zamówienia, a nie w zmarnowany czas i energię?

Łowcy-zbieracze mają lepiej

Pierwsza zasada opieki nad leadami brzmi: leady lubią rozpływać się w powietrzu. Jak temu przeciwdziałać? Zostać ich łowcą i zbieraczem. Innymi słowy, trzeba je trzymać w przeznaczonych do tego miejscach – tylko tam mają szansę się nie zmarnować. Najlepszym miejscem do przechowywania leadów jest system CRM. Umieszczanie ich tam daje pewność, że w każdej chwili będą dostępne dla osób dopuszczonych do kontaktu z nimi, a dodatkowo ułatwi to aktualizowanie i zmianę danych dotyczących danego kontaktu, w miarę jak będzie przechodził kolejne etapy procesu dojrzewania do decyzji zakupowej. Nawet jeśli posiadamy skromny budżet, mamy możliwość skorzystania z profesjonalnego CRM-u. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają przechowywać i aktualizować leady już od 29 zł netto za miesiąc. Oczywiście istnieje również możliwość ich przechowywania na przykład w odpowiednio skonstruowanym pliku Excela. Jeśli sami nie mamy pewności, jak prawidłowo skonstruować taki plik, w internecie dość łatwo możemy znaleźć darmowe szablony – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę frazę „free excel crm template” i już możemy się cieszyć z czegoś, co bardzo przypomina prawdziwy CRM.

Uwaga!

Jeśli zbieramy wizytówki, na przykład podczas targów, to oczywiście nie wpisujemy każdej z nich od razu do CRM-u, lecz tworzymy w Wordzie specjalny szablon, w którym osoba, która pozyskała wizytówkę, opisuje dodatkowe dane, które będą po targach wprowadzone do systemu wraz z danymi kontaktowymi. Jakie dane mogą być dla nas interesujące? Oczywiście data pozyskania leada, informacja, czego dotyczyła rozmowa z potencjalnym klientem, jaką branżę reprezentuje, jakie wyraził życzenia lub wątpliwości i na co się z nim umówiliśmy, kończąc rozmowę (kontakt mailowy, telefoniczny, przesłanie próbek, katalogów itp).

Spinamy wizytówkę z takim formularzem i mamy gotowego leada, którego po targach wprowadzimy do systemu. Dzięki temu rozwiązaniu podczas kontaktu potencjalny klient będzie miał poczucie, że dokładnie zapamiętaliśmy wcześniejszą konwersację, a to już zaczyna budować nasz pozytywny wizerunek i przybliża do finalizacji sprzedaży. Dodatkowo warto pamiętać, aby wraz z leadem pozyskać wszystkie wymagane prawem zgody na przetwarzanie danych. Bez tego narażamy się na nieprzyjemności.

Leady nie są jak wino – są jak chleb

Drugą ważną zasadą dotyczącą wydobywania z leadów potencjału sprzedażowego jest zapamiętanie, że leady są jak chleb – szybko czerstwieją. W związku z tym liczy się szybki kontakt z potencjalnym klientem – im szybszy, tym lepiej. Nie chodzi nawet o to, żeby od razu „urabiać” takiego leada pod konkretną ofertę, ale żeby przynajmniej zapaść mu w pamięć i pozostawić w poczuciu, że interesujemy się nim oraz jego potrzebami. Najgorsze, co można zrobić, to poczekać tydzień lub dwa i dopiero wtedy odezwać się do potencjalnego klienta. Takie działanie mogło mieć uzasadnienie 40 lat temu, ale w dobie social mediów i błyskawicznego reagowania na zapytania takie opóźnienie w kontakcie równa się wyrzuceniu leada do kosza. Dla lepszego zobrazowania zjawiska warto zauważyć, że według badań Inside Sales średni czas odpowiedzi firm od pozyskania leada to 30 godzin, a do ponad 70% leadów firmy nigdy się nie odzywają. Zatem jeśli nie chcemy zmarnować pozyskanych leadów, wystarczy, że będziemy trzymać się poniżej tych wskaźników – im niżej, tym oczywiście lepiej.

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.