W jaki sposób przeprowadzić analizę klientów na podstawie danych z systemu CRM pod kątem różnych kryteriów i podzielić ich na grupy tak, aby można było przygotować sprofilowaną ofertę dla każdej z nich? Pomocna będzie tabela danych opracowana w Excelu.
 

 

 

Z systemu CRM została wygenerowana do Excela tabela z danymi 398 klientów z różnych regionów i branż (rys. 1). Każdego z nich opisano przy użyciu kilku cech.

  • Branża – każdy klient został przypisany do jednej z osiemnastu branż: przemysł samochodowy, placówki medyczne, FMCG, hotelarstwo, turystyka, ubezpieczenia, bankowość, administracja publiczna, telekomunikacja, paliwa, kultura i sztuka, usługi finansowe, urządzenia biurowe, usługi IT, usługi gastronomiczne, sport i rekreacja, edukacja i szkolenia, handel sprzętem komputerowym,
  • Region – każdy z klientów został przypisany do jednego z szesnastu województw,
  • Obroty – łączna kwota obrotów z danym klientem od momentu rozpoczęcia współpracy,
  • Data ostatniego zamówienia – data ostatniego złożonego przez klienta zamówienia,
  • Grupa przychodowa – klienci zostali podzieleni na trzy grupy w zależności od wielkości wygenerowanych w jednostce obrotów: grupę A stanowią klienci o łącznym obrocie powyżej 250 tys. zł, grupę B – klienci o obrotach od 100 do 250 tys. zł, natomiast grupę C klienci o obrotach poniżej 100 tys. zł,
  • Grupa aktywności – klientów podzielono na trzy grupy w zależności od daty ostatniego zamówienia: grupa I – klienci, których ostanie zamówienie zostało złożone w 2015 roku, grupa II – ostatnie zamówienie zostało złożone w 2014 roku, grupa III to podmioty, których ostanie zamówienie zostało złożone przed rokiem 2014 .

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.