- Czym są konfiguratory produktu?
- Jakie informacje o kliencie i pracy handlowców można dzięki nim uzyskać?
- Kto powinien być zaangażowany w proces tworzenia konfiguratora?
Zarządzanie sprzedażą wymaga wiedzy o zachowaniach nabywczych klientów. W tym zadaniu mogą pomóc programy służące indywidualizacji produktu.
Konfigurator produktu to oprogramowanie pomagające sprzedawcy lub samemu klientowi zestawić cechy produktu lub usługi z indywidualnymi potrzebami zamawiającego. Jest to możliwe dzięki czerpaniu z baz danych informacji o cechach i cenach poszczególnych elementów składowych oferty, oprogramowaniu wychwytującemu i zapobiegającemu ewentualnym konfliktom pomiędzy dokonanymi wyborami oraz części graficznej, umożliwiającej wizualizację zaprojektowanego w ten sposób produktu.
Już same wymienione tu funkcje czynią konfigurator niezwykle pomocnym narzędziem sprzedażowym. Warto jednak spojrzeć na niego szerzej – także z punktu widzenia zarządzania sprzedażą. Co taki konfigurator może dać szefowi sprzedaży?
Pomoc w usystematyzowaniu wiedzy
Kluczowym uczestnikiem procesu opracowania konfiguratora produktu jest zespół sprzedażowy. To on „zasila” oprogramowanie szczegółami związanymi z elementami składowymi oferty i to od niego płyną informacje o języku, jakim posługuje się klient. Często jest to wiedza intuicyjna, nigdzie wcześniej nie zwerbalizowana. Taka, która od lat zatrzymuje się w głowie poszczególnych sprzedawców. Praca nad konfiguratorem stwarza okazję, by uzyskać i uporządkować tę wiedzę. Zdarza się też, że przy tej okazji można odkryć obszary, w których właśnie takiej wiedzy brakuje.
Jako marketer widzę w tym procesie jeszcze jedną ważną zaletę – można skonfrontować własną politykę sprzedażową ze strategią przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nie zawsze pokrywają się one w stu procentach. Może się bowiem okazać, że w opcjach konfiguratora chcemy zawrzeć produkty, które znajdują się w fazie spadkowej cyklu sprzedaży i firma myśli o rezygnacji z nich. Może się też zdarzyć, że niektóre opcje konfiguracji są zupełnie nieopłacalne i nie ma sensu ich udostępniać albo wręcz przeciwnie – mimo że są one nieopłacalne, chcemy je udostępniać, bo dzięki nim przyciągamy wybrednych klientów, którzy przy okazji kupią też inne, wysokomarżowe produkty.
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.