• Jak zbudować narzędzie do wyliczania procenta rabatu zamówienia przy zachowaniu procenta marży całego zamówienia na odpowiednim poziomie?
  • W jaki sposób narzędzie to będzie użyteczne w procesie negocjacji z klientem?
Wyznaczanie rabatów dla zleceń sprzedażowych – narzędzie „szukaj wyniku”

Na dzisiejszym, jakże wymagającym rynku sprzedażowym jedną z najważniejszych „kart przetargowych” jest rabat udzielany klientowi przy zakupie czy to usługi, czy towaru. Oprócz działania typowo ekonomicznego dla kupującego ma on również aspekt psychologiczny. Klient czuje się wyróżniony i doceniony zarówno przez sprzedawcę, jak i markę, którą on reprezentuje. W materiale zostanie przedstawiony sposób budowy narzędzia do wyliczania procenta rabatu zamówienia przy zachowaniu procenta marży całego zamówienia na odpowiednim poziomie.

Narzędzie to będzie służyło w procesie negocjacji z klientem procenta ewentualnego rabatu. Pozwoli pracownikowi działu sprzedaży w szybki sposób wyliczyć maksymalny procent upustu, który może zaoferować potencjalnemu klientowi, tak aby całe zamówienie zachowało marżę na określonym minimalnym poziomie. Na przykład dla danego zamówienia maksymalny procent obniżki będzie taki, przy którym marża całego zamówienia wyniesie 18%. Gotowy model przedstawia rysunek 1.

W zestawieniu zamówienia przewidzianym na 10 różnych produktów użytkownik podaje produkt, cenę, koszt jednostkowy produktu (wytworzenia plus pozostałe koszty), ilość. W kolejnych kolumnach wyliczana jest wartość każdej pozycji jako iloczyn ilości i ceny, koszt całkowity jako iloczyn ilości i kosztu, marża [zł] jako różnica wartości i kosztu całkowitego oraz marża [%] jako iloraz marży [zł] przez wartość.

Pod tabelą zamówienia wyliczone są najważniejsze wartości (ich formuły przedstawia rysunek 2):

  1. wartość zamówienia – jako suma wszystkich wartości z tabeli;
  2. koszt zamówienia – jako suma wszystkich kosztów całkowitych z zestawienia;
  3. marża zamówienia – jako różnica wartości zamówienia i kosztu zamówienia;
  4. % marża zamówienia – jako iloraz marży zamówienia przez wartość zamówienia z zastosowaniem funkcji JEŻELI.BŁĄD;
  5. w polu % rabatu wpisywany będzie odpowiedni % rabatu na wartość całego zamówienia;
  6. wartość zamówienia po rabacie, które jest obliczane jako wartość zamówienia pomniejszona o % rabatu;
  7. marża zamówienia po rabacie wyliczana jest jako różnica wartości zamówienia po rabacie i kosztu zamówienia;
  8. % marża zamówienia po rabacie wyliczana jest jako iloraz marży zamówienia po rabacie i wartości zamówienia po rabacie.

Szukaj wyniku

Przy założeniu, że warunki będą jak na rysunku 3, marża na całym zamówieniu wynosi 23,4%. Jaki procent rabatu należy wpisać w komórkę % rabatu, tak aby procentowo marża całego modelu była na satysfakcjonującym nas poziomie (18%)? Oczywiście można wpisywać kolejne procentowe wartości i w ten sposób znaleźć nas interesującą, ale co w przypadku, kiedy takich zestawień do wyznaczenia obniżki mamy więcej? Czy mamy spędzić cały dzień na odgadywaniu maksymalnego procentu rabatu, który możemy udzielić klientowi?

Pozostałe 42% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.