• Jakie praktyki na pewno nie sprawdzą się w zarządzaniu zespołem?
  • Co zrobić, by uniknąć błędów?
  • Jak dostosować swój styl zarządzania do zmieniających się warunków?
Antytrendy w zarządzaniu, czyli jakim liderem nie być

Istnieje wiele teorii na temat tego, jaki powinien być dobry lider, i niemal tyle samo na temat tego, jaki NIE powinien być. Ponieważ jednak lider bez zespołu, którym może zarządzać, nie istnieje, wszystko sprowadza się do tego, jak jego działania oraz styl zarządzania wpływają na otaczających go ludzi. Co się zdecydowanie nie sprawdzi?

Niedocenianie różnorodności

Obecnie na rynku pracy współistnieją już cztery pokolenia pracowników: pokolenie wyżu powojennego, pokolenie X, pokolenie Y oraz od niedawna pokolenie Z, urodzone krótko przed 2000 r. lub tuż po nim. Każde z nich dysponuje wyjątkowym zestawem umiejętności, walorów i doświadczeń, ale musi się również mierzyć ze specyficznymi wyzwaniami. Ze względu na zmiany, które dokonały się przez ostatnie kilkadziesiąt lat, trudno oczekiwać, że pracownicy w różnym wieku będą rozumować i spoglądać na rzeczywistość w dokładnie ten sam sposób. Wymusza to na przełożonych umiejętność dostosowania stylu zarządzania do przedstawicieli poszczególnych grup, jednak bez kierowania się stereotypami. Przynależność pokoleniowa może bowiem stanowić podpowiedź co do tego, jak z danym człowiekiem postępować, jednak sztywne reguły zdecydowanie się tu nie sprawdzą, ponieważ w obrębie każdej z grup ludzie i tak różnią się między sobą. Przyda się dobry zmysł obserwacji i szereg umiejętności interpersonalnych.

Awansowanie pracowników na podstawie wieku i stażu pracy

Do niedawna w wielu firmach to wiek pracownika i jego staż pracy decydował o tym, że był on pierwszy w kolejce do uzyskania awansu na stanowisko kierownicze. Tymczasem wzrastająca liczba przedstawicieli pokolenia Y sprawia, że nie będzie to już dłużej możliwe. Po pierwsze, sam fakt, że do 2025 r. millenialsi mają stanowić aż 75% siły roboczej, spowoduje, że ostatecznie i oni zasilą szeregi kadry zarządzającej, a po drugie – ich niechęć do autorytetów oraz przekonanie, że ludzie powinni być nagradzani w zależności od osiągnięć, a nie wieku, sprawi, że ten sposób myślenia stanie się coraz bardziej powszechny. Dlatego, zamiast polegać na wieku oraz stażu pracy jako podstawowych kryteriach awansu na stanowiska kierownicze, warto rozważyć inne sposoby odkrywania talentów – bez względu na to, jakie pokolenie reprezentują.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.