• Na jakich fundamentach oprzeć budowę swojego autorytetu w oczach pracowników?
  • Jak zasłużyć sobie na szacunek członków zespołu?
Autorytet szefa - jak o niego dbać?

Choć wiele osób marzy o byciu szefem, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wymagająca okazuje się ta rola w praktyce. Niesie ze sobą dużo satysfakcji, jednak przysparza też sporo wyzwań. Jednym z nich niewątpliwie jest budowanie autorytetu wśród pracowników.

Według słownika PWN autorytet to „uznanie, jakim obdarzana jest dana osoba w jakiejś grupie”. Autorytetem nazywamy też osoby mające cechy przywódcze, obdarzone wysoką inteligencją emocjonalną lub charyzmą, takie, którym jesteśmy skłonni ulegać i wykonywać ich polecenia. Zgłębiając temat, warto wspomnieć, że autorytet jest też jednym ze źródeł władzy i narzędziem do kierowania innymi. Istota autorytetu polega na tym, że kierowani pozytywnie oceniają walory charakteru i umysłu osoby kierującej, wskutek czego z góry są nastawieni na posłuszeństwo. Autorytet jest więc zawsze oparty na zaufaniu kierowanych, że kierownik jest wobec nich lojalny i umiejętnie nimi kieruje. Kierowani są posłuszni, gdyż są oni przekonani o słuszności i trafności otrzymanych poleceń, a nie z obawy przed represjami1.

Co musi zrobić współczesny menedżer, aby zbudować swój autorytet? A ten, niczym okazały zamek, kamień po kamieniu jest zwykle wznoszony w strategicznym miejscu, umacniany i okopywany fosą oraz nieustannie narażony na ataki nieprzyjaciela. Porównanie autorytetu do zamku nie jest zabiegiem mającym na celu sprowadzenie tematu miedzy bajki, mimo że odnajdziemy w nich mnóstwo cennych alegorii i inspirujących przykładów. Jest to raczej sposób na zobrazowanie trudnego procesu, z jakim mierzy się każdy dobry władca... to znaczy menedżer.

Mark Leary w książce Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji przekonuje czytelników, że siła autorytetu szefa zależy od pięciu czynników: umiejętności budowania relacji, kompetencji, moralności, umiejętności stworzenia jasnego systemu ocen i konsekwencji w realizacji tego, co ustalono z zespołem. Nie sposób się z tym nie zgodzić. To idealny fundament, aby rozpocząć własną budowę. Nasza składa się z ośmiu elementów.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.