• Jakie są możliwości awansu dla handlowca?
  • Czy awans na menedżera to najlepsze, co może się przydarzyć sprzedawcy?
  • Czy staż pracy powinien mieć wpływ na awans handlowca?
  • Jakimi sposobami motywować handlowca, który pracuje w firmie od lat, żeby nie odszedł w poszukiwaniu lepszej oferty?
Awans najlepszą nagrodą dla handlowca?

Menedżerowie sprzedaży zgodnie przyznają, że nie jest łatwo znaleźć i wdrożyć handlowca, który będzie osiągał zadowalające wyniki przez cały okres swojej pracy zawodowej. Jednak gdy już znajdą takiego podwładnego, zastanawiają się nad możliwościami jego zatrzymania w firmie, wiedzą bowiem, że jest to trudne zadanie.

Po latach pracy pojawia się problem dalszej ścieżki rozwoju zawodowego dla podwładnego – czy to w formie awansu na stanowisko menedżerskie, czy awansu poziomego. Sformalizowany plan rozwoju kariery zawodowej, obok systemu wynagrodzeń, jest niezwykle ważny dla doświadczonego handlowca.

Jakie są możliwości awansu dla handlowca?

Niektórzy handlowcy pragną rozwijać swoje umiejętności przywódcze, żeby w przyszłości lub przy nadarzającej się okazji spróbować swoich sił w zarządzaniu zespołem podwładnych. Są też tacy, którzy nie marzą o objęciu kierowniczego stanowiska. Zależy im wyłącznie na doskonaleniu własnego rzemiosła i wnoszeniu coraz większego wkładu do firmy. Oba przypadki nie są jednoznaczne i zawierają wiele uwarunkowań związanych z aktualną sytuacją rynkową, pozycją firmy na rynku, fazą życia produktów itd.

Panuje powszechne przekonanie, że jeżeli organizacja wystarczająco dużo zainwestuje w rozwój zawodowy najlepszych handlowców, to z czasem ta inwestycja zaowocuje ich przemianą w kompetentnych menedżerów sprzedaży. Bierze się to z przeświadczenia, że mają oni odpowiednie kwalifikacje, by płynnie pełnić funkcje kierownicze. Zapomina się przy tym, że najlepsi handlowcy unikają porządku i formalnych reguł. A osoba na stanowisku menedżerskim musi być zdyscyplinowana, mieć zdolność analitycznego myślenia, a także uporządkowany proces zarządzania.

Kolejne przekonanie to wiara w to, że najlepsi handlowcy sami są odpowiedzialni za swój sukces. Niestety takie podejście to wynik nieodpowiedniego zachowania menedżera, który większość swojego czasu poświęca najsłabszym handlowcom kosztem najlepszych w zespole. Powoduje to wiele poważnych perturbacji, m.in. odciąga menedżerów od skutecznego motywowania i wspierania najbardziej wartościowych członków zespołu.

Doświadczone organizacje wiedzą, że awansowanie najlepszego sprzedawcy na szefa najczęściej kończy się utratą dobrego handlowca i pozyskaniem słabego menedżera. Moim zdaniem głównym problemem jest fakt, że propozycja objęcia funkcji kierowniczej nie wychodzi od doświadczonego handlowca, tylko od kadry menedżerskiej, która w ten sposób „łata” swoje problemy zarządcze.

Co jednak w sytuacji, gdy organizacja pragnie zatrzymać dobrego handlowca, ale ścieżki menedżerskiej w ogóle nie bierze pod uwagę? Gruntowne rozważenie tego zagadnienia wymusza zastanowienie się nad pytaniami: jakimi zasobami ona dysponuje oraz co jest dobre dla każdej ze stron.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.