• Które z najczęściej oferowanych pracownikom benefitów najsilniej motywują?
  • Jak zmieniła się siła oddziaływania poszczególnych świadczeń dodatkowych w wyniku pandemii?
  • Od czego zależy zadowolenie pracowników w związku z otrzymywanymi świadczeniami?
Czy i kiedy benefity dla pracowników rzeczywiście motywują?

Świadczenia pozapłacowe stają się powoli standardem w wielu polskich firmach. Motywują do działania, wpływają na zaangażowanie pracowników, przyciągają do firmy najbardziej utalentowanych ludzi. Krótko mówiąc: czym byłby bez nich dzisiejszy employer branding? Ponieważ są one jednak narzędziem motywującym pracownika zewnętrznie, warto zastanowić się które z nich i kiedy spełniają oczekiwania pracodawcy.

Według raportu Ranstad 2020, czynnikiem, który motywuje najbardziej jest wynagrodzenie zasadnicze. Płaca ma wciąż podstawowe znaczenie przy wyborze miejsca pracy i w największym stopniu odpowiada za zadowolenie pracownika z pracy w danym miejscu. Świadczenia dodatkowe brane są więc pod uwagę dopiero wtedy, gdy wysokość pensji jest zadowalająca, i stanowią drugi najbardziej pożądany aspekt zatrudnienia (74%), wyprzedzając takie aspekty, jak stabilność zatrudnienia (55%), miłą atmosferę w pracy (51%) lub możliwość rozwoju zawodowego (49%).

Tak było przed wybuchem pandemii. Obecnie pogłębiająca się niepewność stała się wyzwaniem również dla rynku świadczeń pozapłacowych. Benefity są potrzebne, ponieważ utrzymanie motywacji oraz efektywności pracowników podczas pracy zdalnej nadal są szczególnie ważne, jeśli nie jeszcze ważniejsze, jednak świadczenia, które kiedyś stanowiły dla pracowników wartość, dziś straciły nieco na znaczeniu. Pojawiły się rosnące obawy dotyczące zwolnień, zmniejszenia wynagrodzenia lub nawet likwidacji firmy, co pozwala przypuszczać, że w najbliższych miesiącach dla pracowników najważniejsze staną się stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo finansowe.

W nowej rzeczywistości większość tradycyjnych działań motywacyjnych stała się praktycznie niemożliwa do realizacji. Pozamykano siłownie, baseny i kina, ponieważ przebywanie w nich wiązało się z wysokim ryzykiem zarażenia. W warunkach „pełzającego lockdownu” niemożliwe stały się również wyjazdy integracyjne, spotkania teambuildingowe i inne imprezy firmowe, co sprawia, że motywowanie pracowników w warunkach pracy zdalnej musi wejść na nowy poziom. Oznacza to przeniesienie tego, co się da, do świata online lub zastąpienie dotychczasowych świadczeń tymi, które odpowiadają nowym realiom. Są firmy, które decydują się np. na zapewnienie pracownikom przejazdów do biura taksówkami, dopłaty do domowego internetu lub kawy, wsparcie terapeutów bądź zajęcia dla dzieci. Dużą popularnością cieszą się obecnie szkolenia wewnętrzne i dofinansowanie do dalszej edukacji, np.nauki języka angielskiego, ponieważ chęć rozwoju nie zmieniła się nawet w okresie pandemii.

Dla wielu pracowników motywujące mogą być obecnie także ułatwienia w codziennej pracy dzięki digitalizacji, która pozwala przenieść wiele technicznych czynności do wirtualnego świata. Skorzystają na tym nie tylko działy HR, dla których dużym wsparciem są narzędzia służące automatyzacji czasochłonnych procesów, takich jak przyjmowanie i akceptacja wniosków, rozliczanie, raportowanie i obieg dokumentów, lecz także pracownicy, którzy w jednym wirtualnym miejscu mogą zrealizować swoje benefity na podstawie przyznanych uprawnień. Na zadowolenie pracowników zdecydowanie wpłynie też szybsze rozpatrywanie wniosków, a tym samym szybsze otrzymanie świadczenia od pracodawcy.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.