Lek na rotację

Tylko on-line nr 30/2017

Część sprzedawców traktuje swoją pracę jako tymczasową, więc rotacja w działach sprzedaży jest znacznie większa niż w innych działach firmy. Jeżeli jednak jej poziom jest na tyle wysoki, że zagraża realizacji planu sprzedaży, w głowie menedżera powinien pojawić się sygnał alarmowy, że w zarządzanym przez niego zespole coś nie działa tak, jak powinno.

Rotacja personelu to bardzo kosztowny problem. Menedżer zamiast wykonywać swoje obowiązki, zajmuje się rekrutacją nowych pracowników, a następnie ich przygotowaniem do roli adekwatnej do tej, którą pełniła inna osoba przed odejściem. Najbardziej doświadczeni pracownicy odchodząc, zabierają ze sobą firmowy „know-how” – wypracowywany i udoskonalany latami. Ciągłe zmiany w zespole negatywnie wpływają na motywację tych, którzy zostają oraz na jakość realizacji zadań.

Wskaźnik rotacji

Kiedy poziom rotacji w dziale powinien nas zaniepokoić? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo subiektywna. Odnosi się do specyfiki firmy i jej działalności, dlatego powinna być traktowana jako odniesienie się do przeszłości i wyciągnięcie wniosków, czy mamy do czynienia ze „stabilną” rotacją czy już z trendem zwyżkowym.

Do mierzenia poziomu rotacji w firmie służą różne wskaźniki, wśród których do najpopularniejszych należą:

1. Ogólny wskaźnik rotacji

Wskaźnik ten daje ogólny pogląd na rotację w firmie, ma jednak swoje ograniczenia i wady. Pierwszą z nich, i to bardzo istotną, jest równe traktowanie pracowników odchodzących i nowo zatrudnionych. Poza tym wskaźnik nie uwzględnia długości stażu pracy odchodzących pracowników oraz przyczyn rotacji. Nie będzie on użyteczny dla firm zatrudniających pracowników sezonowo.

2. Wskaźnik stabilizacji

Należy zauważyć, że wskaźnik ten nie uwzględnia rotacji sezonowej, ponieważ pomija pracowników, którzy odeszli z firmy w czasie krótszym niż rok.

3. Wskaźnik rotacji pozytywnej (PRI – Positive Rotation Index)

Gdy wskaźnik ten jest poniżej 20%, świadczy o niskiej rotacji w firmie.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.