Część sprzedawców traktuje swoją pracę jako tymczasową, więc rotacja w działach sprzedaży jest znacznie większa niż w innych działach firmy. Jeżeli jednak jej poziom jest na tyle wysoki, że zagraża realizacji planu sprzedaży, w głowie menedżera powinien pojawić się sygnał alarmowy, że w zarządzanym przez niego zespole coś nie działa tak, jak powinno.
Rotacja personelu to bardzo kosztowny problem. Menedżer zamiast wykonywać swoje obowiązki, zajmuje się rekrutacją nowych pracowników, a następnie ich przygotowaniem do roli adekwatnej do tej, którą pełniła inna osoba przed odejściem. Najbardziej doświadczeni pracownicy odchodząc, zabierają ze sobą firmowy „know-how” – wypracowywany i udoskonalany latami. Ciągłe zmiany w zespole negatywnie wpływają na motywację tych, którzy zostają oraz na jakość realizacji zadań.
Wskaźnik rotacji
Kiedy poziom rotacji w dziale powinien nas zaniepokoić? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo subiektywna. Odnosi się do specyfiki firmy i jej działalności, dlatego powinna być traktowana jako odniesienie się do przeszłości i wyciągnięcie wniosków, czy mamy do czynienia ze „stabilną” rotacją czy już z trendem zwyżkowym.
Do mierzenia poziomu rotacji w firmie służą różne wskaźniki, wśród których do najpopularniejszych należą:
1. Ogólny wskaźnik rotacji
Wskaźnik ten daje ogólny pogląd na rotację w firmie, ma jednak swoje ograniczenia i wady. Pierwszą z nich, i to bardzo istotną, jest równe traktowanie pracowników odchodzących i nowo zatrudnionych. Poza tym wskaźnik nie uwzględnia długości stażu pracy odchodzących pracowników oraz przyczyn rotacji. Nie będzie on użyteczny dla firm zatrudniających pracowników sezonowo.
2. Wskaźnik stabilizacji
Należy zauważyć, że wskaźnik ten nie uwzględnia rotacji sezonowej, ponieważ pomija pracowników, którzy odeszli z firmy w czasie krótszym niż rok.
3. Wskaźnik rotacji pozytywnej (PRI – Positive Rotation Index)
Gdy wskaźnik ten jest poniżej 20%, świadczy o niskiej rotacji w firmie.
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu