• Czy są sytuacje, w których opłaca się obniżać prowizje handlowców?
  • Jak łagodzić negatywne konsekwencje takich posunięć?
Obniżka prowizji w firmie – jak nie stracić pracowników

Jedną ze specyficznych cech wynagradzania stanowisk sprzedażowych jest wykorzystywanie finansowych narzędzi motywujących na bardzo szeroką skalę, niespotykaną w żadnej innej grupie zawodowej. Jest to rozwiązanie doceniane zarówno przez pracodawców, jak i samych pracowników – szczególnie tych najlepszych. Dzięki wynagrodzeniu uzależnionemu od wyników mogą oni liczyć na przychody nieosiągalne w systemach, w których dominuje płaca zasadnicza.

Fakt, że handlowcy są tak silnie skoncentrowani na zmiennych elementach swoich dochodów, leży u podstaw skuteczności motywacyjnej tych narzędzi. Równocześnie jednak właśnie ta cecha powoduje, że wszelkie propozycje pracodawcy, mogące mieć negatywny wpływ na potencjał zarobkowy, budzą przynajmniej głębokie zainteresowanie. Często przeradza się ono w rozczarowanie, frustrację i zniechęcenie. Zjawiska te w ostateczności prowadzą do odejścia pracowników. Czy w ogóle opłaca się więc obniżać prowizje? Czy warto przejmować się negatywnymi konsekwencjami takich posunięć? Czy wreszcie można w jakiś sposób je łagodzić?

Ryzyko

Pierwszy zestaw analiz, które należy przeprowadzić przed podjęciem decyzji o obniżce prowizji, umożliwia zorientowanie się, jak duże jest ryzyko, że tego typu działanie doprowadzi do odejścia pracowników.

Aby podjąć możliwie najbardziej racjonalną decyzję, trzeba przede wszystkim dysponować informacjami, dotyczącymi konkurencyjności wynagrodzeń całkowitych. W dobrej sytuacji będą te firmy, w przypadku których dochody pracowników sa znacznie powyżej rynkowej mediany lub, jeszcze lepiej, trzeciego kwartyla. Ryzyko utraty zatrudnionych jest wtedy zdecydowanie niższe. Kiedy jednak płace są mało konkurencyjne i oscylują w granicach pierwszego kwartyla, wtedy trzech na czterech pracodawców wynagradza swoje siły sprzedaży lepiej od nas. W efekcie, jeśli podejmowane działania okażą się rozczarowujące, nasi pracownicy bez większych trudności znajdą nowego pracodawcę, który zaoferuje im bardziej atrakcyjne warunki.

Druga kwestia, która ma wpływ na to, jak ryzykowne będzie obniżenie prowizji, to tzw. miks płacowy. Jest to współczynnik określający proporcję stałej i zmiennej części wynagrodzenia w całkowitych dochodach pracownika. Miks płacowy rzędu 90/10 informuje o tym, że 90% zarobków stanowi płaca zasadnicza, a tylko 10% zależy od wyników. Analogicznie, miks płacowy wynoszący 10/90 oznacza, że aż 90% tego, co otrzymuje pracownik, może podlegać zmianie, w zależności od osiąganych rezultatów. W drugim przypadku ryzyko negatywnych konsekwencji obniżenia prowizji jest zdecydowanie większe. Dotyczy bowiem obszaru, który dla pracownika jest kluczowy i determinuje wysokość jego dochodów oraz poziom życia.

Skala obniżki jest trzecią zmienną, decydującą o ryzyku, jakie niesie ze sobą takie działanie. Zależność jest w tym przypadku oczywista. Im większe zmiany in minus, tym większe prawdopodobieństwo negatywnych reakcji ze strony pracowników.

Nie bez znaczenia dla ryzyka jest również sytuacja na rynku pracy. Wysokie bezrobocie oraz rynek pracodawcy sprzyjają dokonywaniu zmian, które mogą mieć negatywne odbicie w dochodach zatrudnionych. Z kolei sytuacja, z którą mamy do czynienia aktualnie, sama w sobie podnosi ryzyko utraty pracownika do wysokiego poziomu, nawet bez próby obniżenia jego zarobków.

Koszty

Rozważając skutki obniżenia prowizji, należy także wziąć pod uwagę koszty związane z utratą pracowników. Podobnie jak w przypadku ryzyka istnieje kilka zmiennych w znaczący sposób różnicujących ich wysokość. Pierwszym przykładem jest tutaj siła marki. Jeżeli produkty lub usługi firmy są rozpoznawalne i cechują się ugruntowaną pozycją rynkową, wtedy koszty utraty pracownika są mniejsze. Wynika to z faktu, że jego rola nie jest aż tak wymagająca i istotna jak w przypadku sprzedaży produktów o nieznanej marce lub dopiero wchodzących na rynek.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.