Każdy szef sprzedaży organizuje i prowadzi dziesiątki zebrań rocznie. Tymczasem większość handlowców uważa, że są one zbędne i niewiele wnoszą do ich codziennej pracy. Czasem po spotkaniu pojawiają się komentarze typu: „zamiast zwoływać zebranie, trzeba było to wszystko napisać w e-mailu”. Jako szefowie sprzedaży jesteśmy wzywani na zebrania menedżerów lub kierowników i – podobnie jak nasi podwładni – chodzimy na nie niechętnie, mimo iż doskonale wiemy, że są bardzo potrzebne. Czy zastanawiasz się czasem, jak powinno wyglądać idealne zebranie? Takie, którego pracownicy wręcz nie mogą się doczekać?

Mój znajomy uważa, że najlepsze zebranie to takie, na które wszyscy przyjdą, ponieważ nie musisz później powtarzać wszystkiego pięć razy. Kiedyś przechodziłam korytarzem obok jego gabinetu, z którego nagle wyszła grupa ludzi – wszyscy byli uśmiechnięci od ucha do ucha. Zapytałam kurtuazyjnie: „dlaczego jesteście tacy zadowoleni?”, na co odpowiedzieli: „ponieważ zebranie wreszcie się skończyło”. Rozmyślałam wówczas nad organizacją i prowadzeniem własnych zebrań tak dużo jak nigdy dotąd. Jeżeli organizacja i prowadzenie spotkań z podwładnymi dotyczy również ciebie – przeczytaj, co udało mi się wypracować przez ostatnie kilka lat.

Rodzaje zebrań

Największym błędem jest to, że w czasie jednego zebrania staramy się załatwić wszystkie sprawy. Przez to może stracić ono sens, ponieważ formuła zebrania polega na tym, żeby wspólnie coś na nim ustalić, postanowić i wypracować. Kiedy chcemy omówić zbyt wiele spraw na jednym spotkaniu, wychodzi z tego monolog informacyjny, który (jak twierdzą uczestnicy takich spotkań) rzeczywiście czasem można by zastąpić e-mailem. Zebranie jest organizowane nie tylko po to, by zebrać ludzi w jednym miejscu, lecz także po to, by usłyszeć od nich różne informacje, opinie i pomysły. Wówczas ma ono sens i staje się przydatne dla wszystkich. Podczas zebrania pracownicy utożsamiają się z firmą, stają się jej członkami poprzez możliwość wypowiedzi i współuczestniczenia w sprawach firmy. Dlatego wyróżnia się kilka rodzajów zebrań:

Zebrania poświęcone informowaniu o zmianach, działaniach i decyzjach „góry”. Tutaj ważne jest stanowisko szefa. Jeśli powiemy na głos, że zmiany są na gorsze i wszyscy na nich ucierpimy, pojawi się bunt, z którym trudno będzie nam się uporać. Jeśli przedstawimy zmianę jako fakt, do którego musimy się przystosować, ponieważ decyzje już zapadły i nie mamy na nie wpływu, a przy tym pokażemy kilka pozytywnych stron całej sytuacji, możemy pobudzić grupę do dyskusji, w jaki sposób wykorzystać tę zmianę, aby przyniosła nam jak największe korzyści. Przecież nawet przy podniesieniu cen produktów lub usług oferowanych przez firmę handlowcy zyskują na nieco wyższej prowizji (procent od wyższej kwoty to zawsze wyższy wynik finansowy). Również dla nas jako szefów jest to korzyść – szybciej zrealizujemy plany sprzedażowe.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.