• Dlaczego irracjonalne zachowania dominują w biznesie?
  • Czy można wyhamować porwania emocjonalne?
  • Jak posprzątać po emocjonalnej detonacji?
W paszczy afektu

Chcemy być postrzegani przez innych jako spójni, mądrzy i przewidywalni, a tak naprawdę jesteśmy emocjonalni i irracjonalni. To nie zarzut. To fakt. Tak skonstruowała nas natura. Najpierw uruchamiają się emocje, a dopiero później możemy je okiełznać. To, co kiedyś nas chroniło, teraz często jest przyczyną kłopotów w życiu zawodowym i prywatnym.

„Tomek, ja tak bardzo się starałem. Mój ojciec niekoniecznie o nas dbał. Ja chciałem być inny. Więc pracowałem, pracowałem i się zapracowałem. Wszystko dla rodziny. Potem były jakieś problemy w komunikacji. Wybuchy przeplatane cichymi dniami. Chciałem być odpowiedzialny, a zniszczyłem to co było dla mnie najważniejsze – moją rodzinę!1".

Niełatwo postawić granicę między życiem zawodowym a prywatnym. To nachodzące na siebie obszary. Emocje z pracy migrują do domu, a zapętlenia domowe mogą rykoszetem wpływać na zawodową skuteczność. Apel: „Jesteś w pracy! Zostaw dom w domu” i odwrotnie to zaklęcia, które nie jest łatwo praktykować. Szef stabilny prywatnie i emocjonalnie to zaczyn efektywności.

„Ludzie na początku dziwnie na mnie patrzyli. Serio? Zarządzasz tak dużą firmą i chcesz iść do specjalisty? Psychoterapeuta? Na co ci to? A ja odpowiadałem: «Tak, chcę, bo czuję, że to będzie dobre dla mnie, dla mojego zespołu i mojej rodziny.» Na Zachodzie to norma. Chcesz progresu osobistego idziesz do coacha czy psychoterapeuty. U nas nadal to dziwactwo lub fanaberia.”

Najskuteczniejsi menedżerowie, specjaliści w organizacjach, trenerzy i coache to osoby, które same przeszły terapię, coaching lub pracę nad pogłębianiem samoświadomości. Pierwszy krok do publicznego zwycięstwa (szefowania lub zarządzania własną firmą) to prywatny sukces (doceniam siebie i efektywnie zarządzam sobą).

„Wcześniej nagminnie wybuchałem w pracy. Ktoś za wolno realizował cele. Ktoś położył jakiś projekt. Pomylił się w przytaczanych danych. Wybuchałem z siłą bomby atomowej! Chociażby wówczas, gdy przygotowywałem się do ważnej konferencji, a moi współpracownicy, mając niewiele informacji ode mnie, przygotowali prezentację nie po mojej myśli. I się zaczęło: «Mam z czymś takim iść do ludzi? Jesteście niepoważni czy może zrobiliście to specjalnie?»”.


7 zasad afektu pod kontrolą:

[1] Kiedy pojawia się porwanie emocjonalne w pracy czy w domu, spójrz na sytuację z boku, jakbyś był neutralnym obserwatorem.

[2] Zauważ swoje emocje. Nazwij je. Dlaczego tak reagujesz? Jak mogłabyś/mógłbyś inaczej je wyrazić?

[3] Spójrz na osobę/osoby, na które zareagowałaś/zareagowałeś afektem, koncentrując się nie na szybkiej ocenie (jest taka czy owaka), ale na uwzględnieniu kontekstu jej/ich zachowania (dlaczego postąpili w tym momencie w taki, a nie inny sposób).

[4] Zdystansowanie od swoich emocji i poszerzenie optyki w ocenie innych pozwoli ci wyhamować afekt.

[5] Zareaguj, zakładając dobre intencje i to, że zachowanie na które odpowiedziałeś najpewniej było jedynym lub jednym z możliwych i dostępnych sposobów działania w danym momencie.

[6] Porozmawiaj o konstruktywnych wnioskach, które druga osoba lub grupa może wyciągnąć z tamtej trudnej sytuacji.

[7] Doceń swoją dorosłą reakcję i nawykowo stosuj ją w kolejnych gorących momentach, których niestety lub na szczęście nigdy nie brakuje.


 

Pozostałe 48% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.