• Jaki wpływ na wyniki zespołu mają oczekiwania przełożonych?
  • Dlaczego stawiając podwładnym wymagania, warto trzymać się rozsądnych granic?
Wysokie oczekiwania wobec zespołu - motywacja czy wręcz przeciwnie?

Czy w kontekście osiągania wybitnych wyników można w ogóle mówić o zawyżonych oczekiwaniach wobec zespołu? Okazuje się, że tak. Wszak „diabeł ubiera się u Prady”, a sama obserwacja sygnałów wysyłanych przez osoby zatrudnione w organizacjach wskazuje na to, że wiele z nich czuje się w swojej pracy źle i jakby nie na miejscu.

Efekt Pigmaliona a przywództwo

Na początku warto się zastanowić, w jakim stopniu oczekiwania przełożonych faktycznie wpływają na działania zespołu. Zgodnie z postulatami amerykańskiego socjologa prof. Roberta K. Mertona ten wpływ jest znaczny. Naukowiec wskazał, że w przypadku różnych zjawisk społecznych – od procesów giełdowych przez edukację aż po relacje międzyludzkie – nasze oczekiwania wobec świata go kształtują. Oczekiwania te przejawiają się w pewnych subtelnych sygnałach, jakie wysyłamy innym, skłaniając ich do zachowania zgodnego z naszą wizją.

Efekt Pigmaliona

Nazwa tego zjawiska pochodzi od mitycznego króla Cypru Pigmaliona, który stworzył z kości słoniowej Galateę – kobietę tak idealnie spełniającą jego oczekiwania, że ostatecznie się w niej zakochał. Na jego prośbę bogini Afrodyta ożywiła posąg, a samotny dotąd Pigmalion ożenił się z Galateą. Podobnie my, oczekując od innych pozytywnych zachowań, jesteśmy w stanie je z nich wydobyć.

Efekt Pigmaliona w dziedzinie zarządzania dokładnie zbadał prof. Bruce Avolio1 z Uniwersytetu Waszyngtona, który uznał, że zjawisko to jest niezwykle skuteczne w kontekście efektywności działań rozwojowych w zakresie przywództwa. W badaniu Avolio, dotyczącym rozwoju efektywności liderów, efekt Pigmaliona opierał się z jednej strony na przekonywaniu liderów o wysokim poziomie kompetencji ich zespołów, z drugiej zaś – na pokazaniu pracownikom, że liderzy organizacji w nich wierzą. Zabiegi te okazały się niezwykle skuteczne w zwiększaniu wydajności pracowników, ponieważ prawdopodobieństwo sukcesu działań opartych na tym efekcie sięgnęło poziomu 79% w porównaniu z 50% przy efekcie losowym.

Wniosek jest jeden: oczekiwania przełożonych mają niebagatelny wpływ na wyniki podwładnych, jednak aby wpływ ten był pozytywny, muszą być spełnione dwa warunki:

[ 1 ] aby zwiększyć efektywność swoich zespołów, przywódcy muszą naprawdę wierzyć w swoich podwładnych, a nie tylko zachowywać się w taki sposób, jakby wierzyli. Autorzy badań sugerują2, że liderzy, którzy nie wierzą w potencjał swoich podwładnych, a jedynie „odgrywają rolę”, mogą nieświadomie wysyłać demotywujące sygnały niewerbalne, osiągając w ten sposób efekt przeciwny do zamierzonego;

[ 2 ]oczekiwania wobec pracowników nie mogą pozostawać poza ich zasięgiem ani możliwościami, ponieważ może to wywołać szereg negatywnych zjawisk, mających wpływ zarówno na pracowników, jak i na biznes.

Pojawia się zatem pytanie, jak jednocześnie sprostać oczekiwaniom organizacji oraz zaspokoić potrzeby pracowników. Nie istnieje niestety żaden złoty środek, który mógłby temu zaradzić, można jednak podjąć pewne działania, które zminimalizują opisane powyżej skutki.

 

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.