• Czym kierować się przy wyborze ubioru do pracy?
  • Jakie są największe wizerunkowe gafy?
  • Jakie są style ubioru do pracy?
Czy szef sprzedaży powinien wymagać od handlowca konkretnego stroju służbowego?

Czy wygląd handlowca jest ważny? Tak, i to bardzo. Nie bez powodu często tytułuje się sprzedawcę przedstawicielem handlowym. Reprezentuje on firmę przed klientem lub partnerem biznesowym, jest jej wizytówką. Ubiór to niewerbalny kanał komunikacji, który „mówi”, zanim handlowiec zdąży się odezwać. Wyglądem można podkreślić ważność spotkania, klienta, koncentrację na kliencie lub przeciwnie – jej brak. Na przykład niechlujny strój niesie dla rozmówcy przekaz: „nie jesteś dla mnie ważny, nie szanuję cię”. Każda firma, budując swoją markę, chce być postrzegana przez klientów w określony sposób, dlatego szef może wymagać od pracowników stroju zgodnego z polityką firmy i podkreślającego jej prestiż.

Uniwersalne zasady ubioru do pracy

Regulaminowy dress code zwykle oznacza, że osoby mające bezpośredni kontakt z klientem powinny ubierać się formalnie. Dla panów oznacza to ciemny garnitur z jasną koszulą i ciemnym krawatem, a dla pań garsonkę (wąska spódnica i żakiet) lub kostium (spodnie i marynarka) w kolorach granatowym, czarnym lub szarym połączone z jasną koszulą lub bluzką. Czy taki ubiór zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Nie.

Wygląd sprzedawcy powinien uwiarygadniać jego przekaz i być spójny z tym, co handlowiec oferuje. Dzięki temu będzie bardziej skuteczny, co potwierdzą uzyskiwane przez niego lepsze rezultaty biznesowe.

Niezależnie od tego, w jakim stylu ubierze się handlowiec, zawsze powinien przestrzegać zasad ponadczasowej elegancji i unikać ubraniowych wpadek, które mogą zrujnować jego profesjonalny wizerunek, a nawet zaprzepaścić szansę na rentowny kontrakt:

Dress code a branża

Rodzaj ubioru w dużym stopniu zależy od branży, w jakiej działa handlowiec oraz jego klienci. W branżach finansowych, doradczych, prawniczych strój formalny jest niezbędny w codziennej pracy handlowca. W branży wysokich technologii decydujące będzie, kim jest nasz klient, jakie zajmuje stanowisko, gdzie się z nim spotykamy. W tym przypadku handlowiec jak kameleon powinien dostosowywać swój wygląd do klienta. W branżach kreatywnych formalny strój nie będzie dobrze widziany. Podobnie będzie w przemyśle, budownictwie i rolnictwie, gdzie styl smart casual może okazać się najlepszym wyborem.

Dobrze dobrany strój handlowca powinien uwzględniać:

  • branżę,
  • rangę spotkania,
  • miejsce spotkania,
  • charakter spotkania,
  • porę roku,
  • temperaturę,
  • cel, jaki handlowiec chce osiągnąć na spotkaniu.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?
  • Czego oczekują klienci od handlowców?
  • Dlaczego etyka w sprzedaży się opłaca?
  • Dlaczego niewielu organizacjom udaje się budować przewagę konkurencyjną w oparciu o etykę?
Czytaj więcej

Inspiruj do działania

Inspiruj do działania
  • Jak przekonać zespół, że warto podejmować aktywności, zanim te staną się konieczne?
  • Jakie „nie”-działania pustoszą sprzedaż?
  • Jak przejąć inicjatywę i utrzymać w zespole pęd we właściwym kierunku?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.