• Czego boją się polscy przedsiębiorcy?
  • Jak lata komunizmu oraz wczesnego kapitalizmu wpłynęły na mentalność polskich przedsiębiorców?
  • Na czym polega paradoks pomagania?
Polscy przedsiębiorcy są bojowi... to znaczy: boją się!

W Polsce małym przedsiębiorcom, często samozatrudnionym lub mikrofirmom rodzinnym, nie jest łatwo. Nie dość, że ZUS, PIT, CIT, VAT i inne państwowe obciążenia są nadmierne, to jeszcze inne firmy nie pomagają w prowadzeniu biznesu. Nie chodzi mi tu o konkurencję, ale o nasz strach przed współpracą.

„Proszę państwa, 4 czerwca 1989 r. skończył się w Polsce komunizm” – powiedziała swego czasu Joanna Szczepkowska. Czas pokazał jednak, jak bardzo się myliła, ponieważ komunizm pozostał w naszej narodowej mentalności i reprodukuje się w kolejnych pokoleniach. Z ojca na syna i z matki na córkę przejmujemy przekonanie, że przedsiębiorca (dawniej kapitalista, prywaciarz, kułak) to w najlepszym razie oszust, kanciarz, kombinator czy wyzyskiwacz. Częściej pewnie nawet przestępca, wprost złodziej. Nie wiemy, skąd to się w nas bierze. Po prostu tak myślimy – nawet kiedy sami jesteśmy przedsiębiorcą. Wtedy uważamy się za „jedynego sprawiedliwego”. Oczywiście generalizuję. Na szczęście nie dotyczy to wszystkich, ale niestety nadal zbyt dużej grupy ludzi (co widać choćby po wynikach wyborów).

Wczesny kapitalizm i utwierdzanie błędnych przekonań

Polacy weszli w lata 90. z mentalnym bagażem. I choć było widać dużą zmianę, bo „ustawa Wilczka” uwolniła nasz potencjał ekonomiczny, to mentalnie nadal tkwiliśmy w komunie. Stąd wszystkie afery tych lat. Te większe, o których słyszeliśmy z radia i telewizji, i te mniejsze, w naszych gminach, miastach, miasteczkach, które obserwowaliśmy na własne oczy. Nagle jakiś gminny sekretarz partii wyrósł na największego przedsiębiorcę regionu. Przecież nie dorobił się uczciwie! Pewna główna księgowa w państwowym PKS-ie sprywatyzowała go za grosze. Cała kadra, która oddała swoje akcje (otrzymane w drodze prywatyzacji) za bezcen, słusznie czuła się oszukana!

Takie przypadki były w znaczącej mniejszości wśród morza ludzi, którzy chcieli uczciwie poprawić swój byt. I co z tego? To o nich się pisało i mówiło. To krzywdę wynikającą z ich działań się odczuwało. Więc znów oberwało się kapitalistom, przedsiębiorcom. Skąd ma? Na pewno ukradł.

Atak zachodnich korporacji

W którymś momencie polskim, dużym przecież rynkiem zainteresowały się zachodnie korporacje. Wśród nich pojawiły się firmy działające w nieznany dotąd w kraju nad Wisłą sposób. A wszyscy wiemy, że to, co nieznane, wzbudza strach. Zwłaszcza jeśli jest agresywne. Firmy działające w modelach multi-level marketingu oraz sprzedaży bezpośredniej zalały Polskę. Pamiętam, jak „niezależni przedsiębiorcy” naciągali moich rodziców na niesamowite garnki, do których nic nie przywiera i będą służyły do śmierci ich wnuków, odkurzacze, które jako jedyne na świecie mają unikatowy system, itd. Nie chcę oceniać jakości tych produktów. Z mojego punktu widzenia najgorszy był sposób ich sprzedaży.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?
  • Czego oczekują klienci od handlowców?
  • Dlaczego etyka w sprzedaży się opłaca?
  • Dlaczego niewielu organizacjom udaje się budować przewagę konkurencyjną w oparciu o etykę?
Czytaj więcej

Inspiruj do działania

Inspiruj do działania
  • Jak przekonać zespół, że warto podejmować aktywności, zanim te staną się konieczne?
  • Jakie „nie”-działania pustoszą sprzedaż?
  • Jak przejąć inicjatywę i utrzymać w zespole pęd we właściwym kierunku?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.